Els partits catalans de l'arc parlamentari es gastaran 8,5 milions d'euros en la campanya

La campanya electoral costarà als partits polítics catalans 8,5 milions d'euros en conjunt, malgrat que tots els partits han reduït el seu pressupost respecte a fa dos anys. El partit que més gasta és CiU, amb 3 milions d'euros.
Els partits catalans de l'arc parlamentari es gastaran 8,5 milions d'euros en la campanya
Barcelona

Els partits catalans de l'arc parlamentari es gastaran 8,5 milions d'euros en la campanya

La campanya electoral costarà als partits polítics catalans 8,5 milions d'euros en conjunt, malgrat que tots els partits han reduït el seu pressupost respecte a fa dos anys. El partit que més gasta és CiU, amb 3 milions d'euros.
Actualitzat
Parlament de Catalunya

El preu per entrar al Parlament de Catalunya varia per a cada partit.

Quant costa i com es paga la campanya electoral? Els partits polítics catalans es gastaran en aquestes eleccions del 25 de novembre8,5 milions d'euros. Els diners els arriben de subvencions, aportacions privades i crèdits bancaris.

Tot i la xifra de 8,5 milions d'euros, els partits han reduït el seu pressupost aquest any. La crisi i, sobretot, el fet que aquestes siguin les segones eleccions en dos anys els ha obligat a estrènyer-se el cinturó.

La formació que més inverteix és Convergència i Unió, amb tres milions d'euros, un 25% menys que a la campanya del 2010. Els diners surten de subvencions electorals i d'un crèdit bancari. La federació ha rebaixat costos en l'emissió i distribució de cartells electorals i banderoles i utilitzaran sobretot les seus del partit per als mítings.

El PSC és el segon de la llista amb 2.160.000 euros, un 33% menys. La partida més gran és la d'actes i mobilització (655.00 euros), seguida de la de propaganda i publicitat (420.000). El PSC reconeix una situació econòmica complicada i demana als seus diputats una aportació extraordinària i puntual de 1.500€ que té una bonificació del 25% en la declaració de la renda.

El PPC es gastarà 1.950.000 euros, un 20% menys. La formació ha ajustat la publicitat exterior, que rebaixa més de 200.000 euros fins als 450.000.

ICV-EUiA hi inverteix mig milió d'euros. És la formació que més ha ajustat la despesa amb una rebaixa del 60%. Els ecosocialistes han decidit limitar al màxim el suport gràfic, com banderoles i fullets, i se centraran en les xarxes socials. Un cop més, el partit busca la liquiditat al marge d'entitats financeres i ha emès uns bons retornables a dos anys amb un interès del 3%. També rep donacions particulars, des de 10 euros fins a un límit de 1.000 euros, com estableix la llei.

Esquerra té un pressupost d'1.350.000 euros després d'una reducció d'un 50%. El cost de la campanya en si és d'uns 500.000 euros.

Solidaritat té un pressupost similar al d'Iniciativa: mig milió d'euros. Des de la formació, deixen clar que financen tota la seva campanya amb donacions i fons propis d'aportacions dels representants parlamentaris i quotes d'adherits.

Ciutadans presenta un pressupost "auster": 200.000 euros, finançats amb bons retornables, perquè les entitats financeres no els han concedit el préstec de 100.000 euros que havien demanat.

El preu de la propaganda electoral

Una de les partides més cares de la campanya és la correspondència electoral. Només els tres primers partits es gastaran al voltant de 900.000 euros cadascun per enviar cartes a casa dels catalans.

CiU torna a encapçalar el rànquing amb 908.000 euros. El segon, en aquest cas, és el PPC, amb 900.000 euros, més de la meitat del seu pressupost. El PSC hi destinarà una mica menys: 898.000 euros. ERC s'hi gastarà 850.000 euros.