126 incidències pendents de reparació per part d'Adif causen els retards crònics de Renfe a Catalunya
TV3 ha tingut accés en exclusiva als punts amb limitacions de velocitat temporals, els efectes de les quals els usuaris pateixen diàriament
126 incidències pendents de reparació per part d'Adif causen els retards crònics de Renfe a Catalunya

126 incidències pendents de reparació per part d'Adif causen els retards crònics de Renfe a Catalunya

TV3 ha tingut accés en exclusiva als punts amb limitacions de velocitat temporals, els efectes de les quals els usuaris pateixen diàriament

Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Els retards dels trens de Rodalies i Regionals s'han convertit pràcticament en norma: segons xifres oficials, cada dia arriben tard el 14% dels combois de Rodalies i el 51% dels Regionals. Les causes d'aquests retards generalitzats són diverses, des de robatoris de coure a atropellaments, però la principal són aquells punts on els trens han de circular més lentament del que podrien fer-ho a causa d'incidències en la infraestructura, algunes de les quals porten 15 anys pendents d'actuació.

TV3 ha tingut accés en exclusiva als punts amb limitacions temporals de velocitat, els efectes de les quals els usuaris pateixen diàriament. El mapa de retards ferroviaris a Catalunya –disponible al 324.cat- permet consultar de forma interactiva cada una de les incidències i mostra que aquests punts estan presents a totes les línies catalanes. A la línia R4, per exemple, n'hi ha 20, que provoquen un retard mínim de vuit minuts i mig; i 22 més són a l'R14, entre Barcelona i Lleida, ocasionant un retard mínim de 16 minuts.

En total, a la xarxa ferroviària catalana hi ha 126 punts de limitacions temporals de velocitat. Els combois de la línia R12, per exemple, circulaven per Granyanella a 130 km/h. Des de fa tres anys, però, la inestabilitat del terraplè obliga a anar a una velocitat de 20 km/h: això fa que, en només mig quilòmetre, els trens acumulin tres minuts de retard. Un altre punt de limitació de velocitat és l'entrada a l'estació de Sants, per on cada dia passen 375 trens de Rodalies: cal circular-hi a 30 km/h a causa del mal estat de la via.
 

 

La responsabilitat d'arreglar aquestes avaries és d'Adif, l'empresa que gestiona la infraestructura ferroviària. Adif assegura que està treballant en 20 d'aquests punts i que, a curt termini, preveu eliminar el 40% de les limitacions temporals de velocitat que hi ha a Catalunya.

Sense diàleg Generalitat-Adif

La recerca d'una solució s'ha d'afrontar en un moment en què la relació entre la Generalitat i Adif és pràcticament inexistent. Cinc mesos després d'haver assumit la conselleria de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull encara no s'ha reunit amb el president d'Adif, Gonzalo Ferre. La Generalitat, encarregada de fixar els horaris dels trens, reclama "un pla d'actuació prioritària per eliminar limitacions temporals de velocitat". Rull denuncia que ho ha "provat tot" i, davant dels "incompliments", demana poder gestionar els trens a Catalunya.

Per la seva banda, la ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, va defensar aquest dimarts a Barcelona l'"esforç" fet en temps de crisi, amb "una inversió" que va xifrar en 700 milions.

NOTÍCIES RELACIONADES

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut