Madrid

Els familiars poden esborrar el rastre digital que deixa una persona quan mor

Què passa amb el perfil d'una persona en una xarxa social quan aquesta mor? I amb el seu correu personal o els blogs escrits per ell? La mort d'algunes persones, en ocasions en circumstàncies tràgiques, ha obert un debat social sobre el seu rastre digital i sobre l'ús que se'n pot fer, però a més les cancel·lacions de comptes de persones difuntes comencen a ser habituals. Encara que les situacions poden ser diverses les empreses que gestionen aquest tipus de tecnologies tenen previst com actuar. No obstant això, els familiars sempre poden esborrar el rastre digital d'un difunt notificant-ho a la xarxa corresponent.

Actualitzat
El cas de la jove desapareguda a Sevilla, Marta del Castillo, ha tornat a posar sobre la taula la qüestió. Què fer amb el perfil a internet d'una persona quan mor? En aquesta ocasió, s'ha eliminat tant el perfil que la noia tenia a Tuenti, així com també el d'alguns dels joves relacionats amb els fets. Un cas més polèmic va passar als Estats Units, quan una germana d'un periodista mort, William Bemister, va queixar-se que Facebook es negava a tancar el seu perfil d'internet.

Les normes de les xarxes

Facebook assegura que la política de la seva empresa és mantenir les pàgines del perfil dels difunts "de forma especial i commemorativa durant un període de temps determinat, eliminant certa informació sensible" i permetent l'accés a la pàgina només als amics que ja estaven agregats per l'usuari en el moment de la seva mort. No obstant això, el director d'Internacionalització de la companyia, Javier Oliván, ha explicat que Facebook també ofereix als familiars pròxims la sol·licitud per tancar completament el compte del difunt. Aparentment ha de ser molt fàcil, perquè només cal omplir un formulari, però el cert és que aquest només està disponible a través de l'adreça d'internet www.facebook.com/help/contact.php?show--form=deceased.

Pel que fa a la xarxa espanyola Tuenti, els familiars directes també poden notificar la defunció d'un usuari a l'empresa i demanar la cancel·lació del perfil. Tuenti només demana acreditar el parentiu  o contacte directe del sol·licitant i l'acreditació de la mort de l'usuari del qual es vol esborrar el perfil. Segons els responsables d'aquesta xarxa, Tuenti "és una empresa molt jove" i les peticions d'aquest tipus han estat "escasses". Amb tot, expliquen que en tancar un compte de Tuenti s'esborren automàticament "totes les dades, imatges i qualsevol tipus d'informació que aparegués de l'usuari" a la xarxa social per protegir la privacitat del propietari del compte.

En el cas de els comptes de correu electrònic, semblen molt més fàcils de cancel·lar. Segons Hotmail el compte es tanca automàticament passats 30 dies d'inactivitat absoluta. A més, Yahoo adverteix en la seva política que el compte es cancel·la després d'un període d'inactivitat "no raonable". En canvi, tancar els comptes de Google, que van associats a l'usuari de correu de Gmail, al perfil i a la redacció de la bitàcora personal de Blogger, comporta un procés administratiu més llarg. L'empresa electrònica demana les dades del sol·licitant, algun tipus de document  que acrediti el parentiu o el poder legal, l'adreça de correu de l'individu mort, i l'encapçalament complert d'un correu electrònic que el sol·licitant hagi rebut des del compte de Gmail en qüestió.
Anar al contingut