Aeroport espanyol.
El govern espanyol opta per vendre Aena en un sol paquet per garantir que tots els aeroports tindran comprador.
Madrid

El govern espanyol no fa cas de la Comissió de la Competència i privatitzarà Aena en un sol paquet

El govern espanyol no rectifica i privatitzarà Aena en un sol paquet malgrat les crítiques de la Comissió de Mercats i Competència

RedaccióActualitzat

Aena, indivisible. El govern espanyol està decidit a privatitzar el 49% del gestor aeroportuari en un sol paquet. L'executiu ha ratificat la seva postura en el Consell de Ministres, just després que la Comissió Nacional de Mercats i Competència (CNMC) critiqués durament la decisió.

Segons la CNMC, privatitzar Aena en un sol paquet perpetuarà una gestió centralitzada dels aeroports espanyols. Argumenten que és una decisió contrària a la lògica del mercat i recomanen que es faci una privatització individualitzada dels aeroports i així afavorir la competència entre ells per aconseguir més passatgers i aerolínies.

La visió de la comissió permetria que el Prat pogués convertir-se en un "hub". Un somni complicat perquè el govern espanyol no cedeix i, de fet, s'ha afanyat a sortir al pas de les crítiques. La ministra de Foment, Ana Pastor, ha comparegut a la roda de premsa del Consell de Ministres per insistir en el pla inicial: Aena en un sol paquet.

El ministeri argumenta que el que anomena model en xarxa garanteix que es compraran tots els aeroports. Si es fes com demana la Comissió i algunes comunitats autònomes, els aeroports més petits, o no rendibles, es podrien quedar sense comprador, segons el govern espanyol. La CNMC proposava fer la licitació en almenys tres lots.

Taxes congelades

La CNMC també ha criticat la congelació de les taxes aeroportuàries ja que considera que comporta un risc elevat de dèficit tarifari.

En aquest cas, el govern espanyol tampoc ha cedit. En el Consell de Ministres, ha aprovat el Document de la Regulació Aeroportuària (DORA) que marca que les taxes no pujaran fins al 2025. L'executiu posa només dues condicions: que Aena no hagi de fer inversions per sobre dels 450 milions d'euros cada any i que l'augment dels costos aeroportuaris no passin de l'1%.

L'acord dels ports

Sobre els ports, el Consell de Ministres ha mantingut el calendari que van pactar dijous Pastor i el conseller de Territori, Santi Vila. L'executiu ha aprovat que els ports amb beneficis hauran d'aportar el 50% d'aquests guanys a un fons comú per ajudar els altres ports. Tot i això, govern espanyol i Generalitat s'han donat un període de tres mesos per acabar de definir la gestió dels ingressos.

Santi Vila va pactar amb Ana Pastor que cada port decidiria com inverteix els seus beneficis. L'acord també inclou que aquest juliol s'adjudicaran definitivament els accessos viaris al port de Barcelona,

 

 

Anar al contingut