Barcelona

Acord entre Foment i la Generalitat perquè cada port decideixi com inverteix els seus beneficis

El consens permetrà que els recursos dels ports catalans serveixin per invertir en infraestructures a Catalunya i no a d'altres ports de l'Estat

RedaccióActualitzat

Els ports de Barcelona i de Tarragona no hauran de destinar la meitat dels seus beneficis a altres ports de la resta de l'Estat, tal com preveia el Fons d'Accessibilitat dels Ports que ha d'aprovar el Consell de Ministres d'aquest divendres.

La mesura havia aixecat fortes crítiques del president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, que l'havia qualificat de "molt preocupant" perquè atempta contra la seva autonomia financera. També el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va deixar clar en una entrevista al "Telenotícies vespre" de TV3 que "no tindria sentit que amb recursos del port de Barcelona es financés un port que hi competeix".

Davant aquesta preocupació del territori, la Generalitat ha estat negociant tota la setmana amb el Ministeri de Foment per trobar una solució. Segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, s'ha aturat l'obligatorietat de destinar el 50% dels beneficis al fons amb la possibilitat que s'invertissin en d'altres ports de l'Estat. Amb tot, el conseller diu que "aquesta concreció no queda recollida en el decret llei que aprovarà el Consell de Ministres i ens donem tres mesos per veure com s'acaba desplegant la gestió d'aquest fons".

En tot cas, l'acord garanteix que els ports de Barcelona i Tarragona podran invertir en infraestructures que estiguin relacionades amb el seu àmbit de competitivitat. "Per tant --ha assegurat Vila-- de cap de les maneres els recursos del Port de Barcelona aniran a finançar actuacions que no tinguin a veure amb l'entorn de competitivitat del mateix port."

El conseller Vila ha confirmat que "s'ha desactivat" el plantejament que hi havia sobre el futur Fons d'Accessibilitat i que era que les noves concessions o ampliacions de concessions en formessin part. "Hem garantit que aquests recursos quedaran necessàriament per a cada port", ha explicat.

L'acord entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Ministeri de Foment també inclou que aquest juliol s'adjudicaran definitivament els accessos viaris al Port de Barcelona, que suposen una inversió de 174 milions d'euros, i abans d'acabar el 2014 es licitaran els ferroviaris, amb un cost d'aproximadament 100 milions. En aquest negociat, les converses ja fa mesos que es mantenen i era de preveure que acabarien arribant a bon port.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut