Barcelona

Spanair recol·loca més de 8.000 passatgers que havien de volar entre dissabte i dilluns

Els problemes de viabilitat de Spanair els estan pagant milers de passatgers que havien de volar amb la companyia: gairebé 23.000 persones només aquest cap de setmana. D'aquests passatgers, l'aerolínia n'havia aconseguit recol·locar 8.034 en altres operadores a última hora de dissabte, previ pagament d'un altre bitllet a una tarifa especial. L'altra alternativa que tenen els viatgers és renunciar a volar i reclamar el reemborsament dels bitllets. La centraleta d'AENA ha rebut més de 3.000 trucades per rebre informació sobre vols i fer reclamacions. Se n'han presentat més de mig miler.

RedaccióActualitzat
La sobtada suspensió d'activitats de Spanair obliga gairebé 23.000 viatgers a trobar alternatives per arribar a destinacions tan diverses com Frankfurt, Porto, Sao Paulo, Andalusia o les Illes Balears. Tots els vols de la companyia, 382, s'han cancel·lat. 162 s'havien d'enlairar aquest dissabte i 220, diumenge.

A l'aeroport del Prat, les recol·locacions es gestionen al vestíbul intermodal de la Terminal 1, i encara que no hi ha hagut escenes de caos ni llargues cues d'afectats, els usuaris han expressat el seu enuig pels problemes que els ha causat Spanair.

La companyia assegura que ja ha trobat alternatives per a més de 8.000 persones. Iberia ha absorbit 6.854 passatgers, i 2.764 han optat per Vueling, 916 per Air Europa i 500 per Lufthansa.

En altres aeroports de l'estat també s'ha notat la suspensió de vols de Spanair. A Palma, durant la nit de divendres a dissabte, es van vire moments de tensió amb uns passatgers als quals s'havia anul.lat un vol al Marroc. Els passatgers van esclatar irats quan la policia va decidir tancar per seguretat les oficines de Spanair a l'aeroport de Son Sant Joan. En altres aeroports espanyols, com el de Barajas, els afectats han fet cua tot el matí de dissabte per fer les reclamacions i els tràmits perquè els recol·loquin en vols d'altres companyies.

Dues alternatives

Les solucions que s'oferexien als usuaris són dues: poden demanar que els tornin els diners del bitllet pagat o optar per un altre vol a través d'una altra companyia a un preu especial.

Les persones que tenien un bitllet per aquest dissabte han estat ateses al mateix aeroport del Prat, però el govern demana als usuaris que, si pot ser, facin els tràmits a través del telèfon d'informació 900 13 14 15. La web de la companyia ofereix informació per als afectats. La Generalitat posa a disposició dels afectats la web de l'Agència Catalana de Consum, consum.cat, i el telèfon 012 per informar-se dels drets dels consumidors.

Queixes i petició d'indeminitzacions

Des de les cinc del matí de dissabte, els passatgers de Spanair estan sent recol·locats en vols de Vueling, Iberia i Air Europa, en un operatiu dissenyat per AENA per evitar més molèsties als afectats. Aquestes companyies els ofereixen vols a la península i a les Balears per 60 euros, a les Canàries per 90 i vols internacionals per 100 euros. Més endavant ja podran intentar recuperar els imports dels bitllets de Spanair. També hi ha altres aerolínies que ofereixen preus especials a través de les seves webs per als afectats. És el cas de Ryanair o d'Easyjet, que fins i tot ha avançat el llançament de la ruta Madrid-Bilbao, per cobrir el buit, o d'Air Nostrum, que ha afegit la ruta Madrid-Menorca a la seva oferta.

Els afectats es queixen, però, que han de pagar un nou bitllet, i no tenen clar com recuperaran els diners del passatge antic. Tot i que s'ha establert una tarifa de rescat, que serà vigent durant tres dies, els passatgers denuncien que a aquest preu més econòmic s'ha de sumar l'import de les taxes aeroportuàries, per la qual cosa el preu final que paguen és més elevat del que diu Spanair. Al migdia, Foment ha donat ordre a AENA de no cobrar les taxes als afectats.

Indemnitzacions entre 250 i 600 euros

L'Organització de Consumidors i Usuaris critica la forma com s'ha fet el tancament. L'OCU recomana als clients que reclamin i ha posat a disposició dels usuaris una pàgina amb informació per presentar la queixa. Assegura que tots els afectats tenen dret a una ìndemnització automàtica d'entre 250 i 600 euros, en funció del vol.

A l'aeroport del Prat s'ha habilitat una zona restringida per als passatgers afectats. Tot i això, alguns dels que no han volat aquest divendres a la nit es queixen que han hagut de buscar allotjament pel seu compte. Els viatgers també critiquen que la companyia hagi venut bitllets fins aquest dijous i que hagi plegat d'una manera tan brusca.
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut