Un avió passa rasant damunt d'unes cases al Regne Unit
El trànsit aeri provoca problemes d'aprenentatge a 12.500 infants europeus

Tretze milions d'europeus tenen trastorns de son deguts a la contaminació acústica

A Catalunya, més de la quarta part de la població supera el nivell de decibels recomanable

Xavier DuranActualitzat

El soroll és un dels principals problemes de salut pública a la Unió Europea, tal com confirma l'informe presentat aquesta mateixa setmana per l'Agència Europea del Medi Ambient. Les dades de l'impacte del soroll són encara pitjors que les recollides en l'informe del 2014.

L'informe s'ha elaborat a partir de la recerca desenvolupada per investigadors del grup INTERFASE del Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i del Centre Nacional de Salut Pública i Medi Ambient d'Holanda (RIVM).

Constata que el trànsit és la principal font de soroll -tot i que el trànsit aeri i la indústria en són fonts d'emissió importants - i que almenys cent milions d'europeus, aproximadament la cinquena part de la població, estan exposats a un nivell superior als 55 decibels que estableix la Unió Europea com a màxim recomanable.

Això comporta unes greus conseqüències en la salut dels europeus, que van des de molèsties a estrès, malaltia i, finalment, mortalitat. Segons l'informe, el soroll provoca molèsties en 31,7 milions d'europeus adults i trastorns del son en més de 13 milions. També és responsable de més de 72.000 hospitalitzacions i 16.600 morts prematures l'any. I se li aitribueixen vora un milió de casos d'hipertensió anuals.

La bona notícia és que el 65% de les ciutats europees analitzades ha aconseguit reduir el nombre de persones exposades al soroll ambiental degut al trànsit terrestre, o si més no, aturar-ne l'augment entre el 2007 i el 2012.

A Catalunya, els mapes estratègics de soroll visualitzen els nivells de soroll ambiental i la població que es troba exposada a aquests nivells. Comprenen 7 aglomeracions supramunicipals de les quals es disposa d'informació i que engloben gairebé 3.250.000 persones.

D'aquests mapes s'extreu que el 28,4 % de la població es troba per sobre de 65 decibels en període dia i que el 40,9 % de la població es troba per sobre de 55 decibels en període nit, valors que es podrien considerar de referència a nivell normatiu.

A diferència del que ha passat en el conjunt d'Europa, entre els mapes de la fase 1 (2007-2012) i la fase 2 (2012-2017) no s'observen reduccions significatives. Només hi ha una lleugera disminució dels percentatges de població exposada als nivells més alts de soroll. En conjunt, només un 11,4 % de la població urbana de Catalunya gaudeix de nivells de qualitat acústica per sota dels valors considerats com a zona tranquil·la. L'aeroport de Barcelona, tot i haver experimentat un increment important de trànsit aeri, ha reduït el nivell d'exposició al soroll ambiental en el període observat.

A Espanya, entre el 2007 i el 2012, en el 60% de les ciutats va augmentar el nombre de persones exposades al soroll del trànsit terrestre. En canvi, les molèsties acústiques ocasionades pel trànsit aeri s'han reduït amb èxit en el 95% dels aeroports espanyols.

Anar al contingut