nel de Vielha calcula la velocitat mitjana i la mostra en un plafó.
El radar per trams del túnel de Vielha calcula la velocitat mitjana i la mostra en un plafó.
Barcelona

Trànsit posarà el radar per trams a cinc punts de Catalunya abans d'acabar l'any

El Servei Català de Trànsit (SCT) portarà a cinc punts més de la xarxa viària catalana el control de la velocitat per trams. En recorreguts d'uns cinc quilòmetres, es llegirà la matrícula al principi i al final del tram i es multarà el vehicle si ha sobrepassat la velocitat mitjana prèviament establerta. Es preveu que els primers trams, al Montsià i al Gironès, ja estiguin operatius a partir de març i abril.

RedaccióActualitzat

El Servei Català de Trànsit (SCT) estendrà en cinc punts més de la xarxa viària catalana el control de la velocitat per trams. En recorreguts d'uns cinc quilòmetres, es llegirà la matrícula al principi i al final del tram i es multarà el vehicle si ha sobrepassat la velocitat mitjana prèviament establerta.

En una entrevista amb Efe, el director de l'SCT, Joan Josep Isern, ha anunciat que a partir de març o abril es començarà ja a multar en dos trams. Un de 4,4 quilòmetres a l' N-340, de Sant Carles de la Ràpita a Amposta, al Montsià, i un altre de 5, 2 quilòmetres de la C-65, entre Cassà de la Selva i Llagostera, al Gironès. Tots dos tenen una densitat mitjana de 9.000 vehicles el dia.

L'SCT vol que aquests dos primers trams estiguin operatius a finals d'aquest trimestre o a començaments del següent.

Fins ara, l'únic radar que funciona per trams és el del túnel de Vielha, que va començar a funcionar el 2009. Des del 2010 ja s'hi han multat més de 1.700 conductors. Ara serà la primera vegada que es controla la velocitat per trams fora d'un túnel.

Paral·lelament, Trànsit ja ha començat a tramitar els expedients administratius de tres trams més, perquè estiguin operatius a finals d'any.
En concret, es tracta d'un tram de 5,5 quilòmetres a la C-58, entre Sabadell i Badia, al Vallès Occidental, amb una densitat mitjana de 50.000 vehicles; un a l'AP-7, entre Ulldecona i l'Aldea, al Baix Ebre, per on passen 9.000 vehicles el dia; i un altre de 4,9 quilòmetres a l'N-II, al terme de Fornells de la Selva, en els dos sentits, per on passen 10.000 vehicles diaris.

L'objectiu del sistema de control de la velocitat per trams és que els conductors no frenin quan saben que hi ha el radar i després continuïn circulant per sobre del límit permès. El que es vol és que mantinguin sempre la mateixa velocitat.

En aquest tipus de control, s'instal·la un pòrtic a l'entrada i un altre a la sortida del tram. Això permet gravar la matrícula de cada vehicle i calcular el temps que tarda a recórrer el trajecte. Si el vehicle fa el recorregut en menys temps del que s'ha establert prèviament, calculat segons la velocitat màxima, el conductor serà multat per excés de velocitat.

Isern ha explicat que, per decidir els trams on es pot aplicar aquest sistema, es tenen en compte diverses variables, sobretot la perillositat del trajecte, les característiques del tram i si s'hi ha detectat un increment desproporcionat de la velocitat mitjana de circulació.
D'aquesta manera, s'escullen trams considerats perillosos pels Mossos d'Esquadra i que reuneixin condicions indispensables com una distància d'entre cinc i sis quilòmetres, que no tinguin ni sortida ni zones per aturar-se i on el límit de velocitat sigui estable. Això fa que molts dels llocs escollits siguin carreteres sense gaires revolts.

Anar al contingut