Patinadors a la carretera: entre la imprudència i la reivindicació d'un esport

TV3 ha pogut saber que la Federació de Patinatge està pactant amb diversos ajuntaments el tall puntual de carreteres
Patinadors a la carretera: entre la imprudència i la reivindicació d'un esport

Patinadors a la carretera: entre la imprudència i la reivindicació d'un esport

TV3 ha pogut saber que la Federació de Patinatge està pactant amb diversos ajuntaments el tall puntual de carreteres
Redacció Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Un home patina pel mig de la calçada d'una carretera del Montseny. És un patinador de descens en línia, una modalitat molt nova que a Catalunya només practiquen una seixantena de persones.

Durant quilòmetres, s'entrena circulant enmig dels vehicles. I salten les alarmes: es pot patinar a la carretera? La resposta és que no. Està prohibit. Segons el reglament de circulació, un patinador és un vianant i, per tant, ha d'anar pel voral i a la mateixa velocitat que si anés a peu.

Els Mossos alerten que aquesta pràctica comporta un "risc elevadíssim" perquè la resta d'usuaris no preveuen trobar-se'ls.

 

 

Però què passa amb els entrenaments? El juny de l'any que ve se celebrarà a Barcelona el Campionat Mundial de descens de patins en línia. Es tracta d'una modalitat força nova, que requereix entrenaments en carreteres de molt pendent i revolts ràpids. I els que practiquen aquest esport no tenen llocs adequats per entrenar-se.

Les competicions que fan aquests patinadors s'anomenen "free-rides". Baixen a tota velocitat per carreteres revirades, normalment de muntanya, utilitzant tècniques semblants a les de l'esquí alpí, però amb patins en línia. En competició, poden arribar a agafar velocitats de 90 km/h.

 

 

És el cas del Carles Flores. Fa 25 anys que patina i és entrenador de descens a Barcelona. Té un grup nombrós d'alumnes, de totes les edats, i s'entrenen amb seguretat en un carrer de vianants, al vespre, quan ja no hi ha ningú. Lamenta moltíssim que hi hagi gent que es jugui la vida a la carretera per poder practicar el seu esport, però assegura que necessiten espais oberts i amb molt pendent, i que no ho tenen gens fàcil.

"No tenim on entrenar-nos, més enllà de punts molt puntuals, és molt difícil tenir accés a trobar carreteres tallades, i a més, durant tot l'any. Tot això sí que ho trobem molt a faltar."

Flores no defensa els que fan descensos en carretera, però reclama un lloc per entrenar-se:

"Quina necessitat tens de posar la teva vida en risc i la dels altres. Però estaria bé també que, encara que fos unes hores, ens deixessin tallar alguna carretera petita, un tros petit, per poder entrenar-nos."

 

 

Negociant el tall temporal de carreteres

La Federació Catalana de Patinatge ha avançat a TV3 que està negociant amb 4 ajuntaments, entre els quals hi ha el de Barcelona i Berga, el tall temporal de carrers i carreteres. L'objectiu és que els patinadors de descens es puguin entrenar sense cap problema de cara al Campionat Mundial, que se celebrarà l'any que ve a Barcelona.

A França i a Suïssa ja està regulat l'ús de les carreteres de muntanya per a aquests patinadors. Però aquí, els Mossos alerten que, de moment, està prohibit, i que, per tant, qui surti a patinar per carreteres obertes al trànsit pot ser acusat d'un delicte contra la seguretat viària.

VÍDEOS RELACIONATS