La vaga de pilots de Lufthansa paralitza els aeroports alemanys

Els pilots demanen cobrar més. La protesta, que durarà fins divendres, ha obligat a cancel·lar uns 4.000 vols.
La vaga de pilots de Lufthansa paralitza els aeroports alemanys
Frankfurt

La vaga de pilots de Lufthansa paralitza els aeroports alemanys

Els pilots demanen cobrar més. La protesta, que durarà fins divendres, ha obligat a cancel·lar uns 4.000 vols.
Redacció Actualitzat
Un grup de pilots es manifesten a l'aeroport de Frankfurt. (Foto: EFE)

Els pilots volen un augment de sou del 10%. (Foto: EFE)

La vaga dels pilots de la companyia Lufthansa, considerada la companyia més gran d'Europa, ha paralitzat els principals aeroports alemanys. La protesta, convocada fins divendres, ha obligat a cancel·lar uns 4.000 vols, sense que es perfili una solució immediata. L'aturada té una incidència especial en els aeroports més grans d'Alemanya, els de Frankfurt i Munic, i afecta pràcticament mig milió de passatgers. Tot i això, no hi ha hagut fins ara situacions caòtiques, perquè la població ha estat informada a temps.

El govern ha instat l'empresa i els treballadors a arribar a una solució però, ara per ara, les posicions estan enfrontades. Les pèrdues econòmiques seran les més importants de la història, ja que la quantitat pot ser de dos dígits de milions d'euros. Tant Lufthansa com el sindicat de pilots Cockpit descarten un desenllaç ràpid al conflicte. Un portaveu del sindicat ha qualificat l'oferta de l'empresa d'"engany": "Cap enfora diuen que estan disposats a negociar però les propostes són sempre les mateixes. Per nosaltres, Lufthansa és el llop amb pell de xai".

La vaga la segueixen més de 5.000 capitans i copilots. Germanwings també ha hagut de cancel·lar la meitad dels seus 1.332 vols. La resta seran operats per Eurowings. No es veuen afectades les companyies Swiss International Air Lines, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Lufthansa CityLine i Air Dolomiti.

Cockpit exigeix un augment salarial del 10%, mentre que la companyia ofereix un increment esglaonat del 5,2%. Els pilots també volen tornar a negociar les pensions i mantenir la seva jubilació transitòria. Això vol dir que els capitans que tinguin més de 55 anys puguin conservar el pagament de fins el 60% del seu sou base fins al procés de jubilació.

Un pilot de Lufthansa amb una experiència professional de 20 anys cobra 255.000 euros bruts anuals, davant dels 150.000 euros d'un pilot de la companyia Swiss amb la mateixa experiència. Un pilot que acabi de començar cobra a Lufthansa un salari anual brut de 73.000 euros, mentre que a Iberia rep la meitat.

Però hi ha pilots que guanyen encara més que els de l'aerolínia alemanya. És el cas dels de la turca Turkish Airlines i de la xinesa Cathay Pacific, on guanyen el doble pels baixos impostos que han de pagar.

La major part dels alemanys no entén l'aturada dels pilots de Lufthansa, que ha estat molt criticada als mitjans de comunicació i que ha generat un intens debat públic sobre l'ús de la vaga com a acció de protesta.

En aquest sentit, la coalició de la CDU i l'SPD han manifestat que volen regular el dret a la vaga. Angela Merkel i el ministre d'Economia, el socialdemòcrata Sigmar Gabriel, van acordar, al formar la coalició de govern, que sigui vàlid el principi "una empresa, un sindicat".

El sector del transport aeri alemany ha hagut de fer front a 51 vagues des de 2008.