La Sagrada Família pagarà llicència d'obres i tindrà "un accés directe al metro"

El temple i l'ajuntament arriben finalment a un acord per regularitzar les obres més de 130 anys després
La Sagrada Família pagarà llicència d'obres i tindrà "un accés directe al metro"
Barcelona

La Sagrada Família pagarà llicència d'obres i tindrà "un accés directe al metro"

El temple i l'ajuntament arriben finalment a un acord per regularitzar les obres més de 130 anys després
Actualitzat
L'exterior de la Sagrada Família (Reuters)

L'exterior de la Sagrada Família (Reuters)

Barcelona cobrarà la llicència d'obres a la Sagrada Família 136 anys després de començar-les. Després de mesos de negociacions, l'acord signat entre l'ajuntament i el patronat de la Junta Constructora del temple permetrà doncs regularitzar la seva situació urbanística, ja que el temple no tenia cap tipus de permís.

El pla especial urbanístic ha d'estar llest el primer trimestre del 2019, igual que la llicència d'obres, de la qual encara no s'ha concertat l'import.

D'altra banda, l'acord suposarà, per part de la Sagrada Família, una inversió de 36 milions d'euros en 10 anys per minimitzar l'impacte dels visitants del temple a l'entorn: més transport públic, més neteja, més agents cívics i un accés directe des de l'estació de metro de Sagrada Família.

Així ho han presentat l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; el president delegat de la Junta Constructora de la Sagrada Família, Esteve Camps, i la tinent d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz.

 

 

Un accés de metro directe

Dels 36 milions, 22 s'inveritiran en 10 anys per millorar el transport públic que arriba al temple i que té un gran volum de passatgers. Això inclourà millorar la circulació i freqüència dels autobusos de barri, les parades, així com incorporar-ne de noves.

Per millorar l'accessibilitat amb metro al recinte s'hi destinaran 7 milions més. Ada Colau ha parlat d'un nou accés que connecti directament amb la basílica:

"Que hi hagi un accés directe al metro tenint en compte que volem que els visitants utilitzin el metro, el transport públic, com a forma d'accés a aquest temple."

 

 

Janet Sanz ha concretat que no es tracta d'una nova parada:

"No és una parada. De la parada actual de l'L2 generarem els accessos directament en l'àmbit de la basílica".

I ha precisat que s'ha d'acabar de treballar amb l'Àrea Mteropolitana de Barcelona, que gestiona el transport públic.

Quatre milions més serviran per reurbanitzar els carrers de l'entorn, un projecte que s'acabarà de tancar amb un procés participatiu. La quarta tinent d'alcalde ha recalcat que "primer la llicència, per poder abordar després qualsevol altre debat". 

Finalment, hi ha previstos tres milions en 10 anys per col·laborar en el manteniment de l'espai públic, en la neteja i en els agents cívics.

La Junta Constructora ja va anunciar fa un mes que anaven a bon ritme i que l'entesa era imminent. Ada Colau ha lloat "l'enorme voluntat" d'arribar a una entesa per part dels responsables de la construcció del temple.
 

 

 

"Estem corresponsabilitzant-nos"

Colau ha començat l'acte assegurant: "No exagerem si diem que és un dia feliçment històric. És un acord molt important de ciutat". I ha afegit:

"Estem corresponsabilitzant-nos del patrimoni de la ciutat, d'una icona estimadíssima i dels impactes que generen aquestes visites que tant ens agraden a la nostra ciutat. Estem fent un acord que evidentment és molt positiu per al conjunt de la ciutat, per al barri de la Sagrada Família, per al temple i també per a l'Ajuntament de Barcelona."

Esteve Camps també s'hi ha referit com un "gran dia per a la ciutat" i ha destacat "les ganes de solucionar un problema que afectava una icona de la ciutat".

Es tracta del resultat de prop de dos anys de negociacions, després que es va fer públic que el temple no ha tingut ni ha pagat mai llicència d'obres, ni cap consistori l'hi havia exigit fins ara.
 

Simulació de la Sagrada Família acabada

 

El futur de la façana de la Glòria

Tot i així, quedarà pendent per a una nova negociació com es resol el futur de la façana de la Glòria, la del carrer Mallorca. Si es fa l'escalinata que està projectada, s'haurà d'enderrocar un edifici i reallotjar-ne els veïns.

Des de la Junta Constructora de la Sagrada Família, Esteve Camps ha destacat que "s'hi posaran de forma immediata".

"Immediatament ens posarem a treballar amb l'ajuntament en la segona fase per resoldre la finalització de la façana de la Glòria, i procedirem a la redacció d'un nou pla urbanístic que aporti solucions definitives, també en aquest sentit".

Camps ha volgut destacar que en l'acord signat aquest dijous "no hem renunciat a res. Nosaltres som hereus del projecte de Gaudí i l'hem defensat en tota la seva integritat i és el que portarem a terme".

 

Segons Sanz s'ha d'establir un calendari de reunions i trobades per treballar-ho conjuntament amb veïns, experts de ciutat, l'ajuntament i el patronat de la Junta Constructora de la basílica ja que "afecta al barri, un grup de veïns i el projecte de Gaudí".

El 2026 és previst que acabin els treballs arquitectònics de la Sagrada Família. 

El temple és un dels edificis més concorreguts de Barcelona, amb 4,5 milions de visites anuals a l'interior i al voltant de 20 milions que l'observen des de fora.
 

Notícia relacionada: Així serà per dins la nova torre de la Sagrada Família, la més alta de Barcelona

TEMES:
Sagrada Família Ada Colau

VÍDEOS RELACIONATS

ÀUDIOS RELACIONATS