La millor escola catalana de l'any té més del 97% d'alumnes de famílies immigrades

L'Escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa ha rebut el Premi Ensenyament
La millor escola catalana de l'any té més del 97% d'alumnes de famílies immigrades
Terrassa

La millor escola catalana de l'any té més del 97% d'alumnes de famílies immigrades

L'Escola Mare de Déu de Montserrat de Terrassa ha rebut el Premi Ensenyament
Laia Mestre i Yolanda Marzabal Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Implicar pares, avis i fins i tot els veïns en la formació i el bon funcionament del centre educatiu ha estat clau perquè l'Escola Mare de Déu de Montserrat hagi rebut el Premi Ensenyament. El guardó valora precisament la capacitat de la comunitat educativa d'aconseguir l'èxit escolar amb un context socioeconòmic molt precari.

A classe, a banda de mestres i professors, hi ha pares i mares com la Malika, que ajuda a la classe d'anglès de tercer de Primària, on va la seva filla.

 

Hi ha un adult per cada 5 nens, entre professors, tutors i voluntaris. I això els permet dividir la classe en petits grups i crear vincles més forts dins i fora de l'aula.

Aina Alberola, mestra d'anglès, destaca que el fet que hi hagi "referents per als nens" a classe els fa venir més ganes d'aprendre.

"Elles són un referent per als nens. I els nens, saber que hi ha la seva mare o la seva tieta o la seva veïna, això fa que se sentin importants dintre la classe, que vulguin aprendre més, que vulguin demostrar que en saben, i l'ambient que es veu és immillorable."

A l'aula de música, a més, fins a una vintena de mares reben classes d'alfabetització. L'Escola Montserrat, situada en un barri perifèric de Terrassa, té més del 97% d'alumnes de famílies immigrades, sobretot de zones rurals del Marroc.

 

Gràcies a aquestes classes, diu Saadia Byade Nahal, una àvia voluntària, poden ajudar més els seus nets i fills i elles també tenen més autonomia.

"Quan la dona sap el que fan els fills pot ajudar o almenys estar atenta. I també per anar al metge, a vegades la dona necessita intimitat, per anar al metge i parlar del que li fa mal..."

El paper de tota la comunitat és important, per això fan assemblees amb tot l'alumnat de l'escola, on fins i tot els veïns poden participar-hi. La directora de l'escola, Núria Marín, destaca que es tracten, sobretot, temes per millorar la convivència.

"Hem de tenir molt clar que el nen ha de tenir èxit acadèmic però que aquest èxit acadèmic no el tindrà si no va acompanyat que hi hagi un clima escolar d'una convivència en clau d'excel·lència. I això ho aconseguirem si tota la comunitat, alumnes, docents, familiars, voluntaris... estan posant tots els objectius en el mateix nivell."

 

 

Per tot plegat ja han començat a notar els resultats, amb menys expulsions i una reducció dràstica de l'absentisme i dels conflictes. I també amb molts bons resultats acadèmics.

Notícia relacionada: Les famílies volen més motivació i innovació a l'escola

Amb els 15.000 euros del premi aniran de colònies. L'any passat va ser l'escola Joaquim Ruyra, de l'Hospitalet de Llobregat, la que va rebre el Premi Ensenyament del Cercle d'Economia per la seva feina integradora i la implicació dels pares en el projecte.

TEMES:
Educació

VÍDEOS RELACIONATS