Un nen acompanyat de la seva mare diposita dins l'urna un dels productes farmacèutics que han adquirit en el marc de la Campanya Medicaments So…
Un nen acompanyat de la seva mare diposita dins l'urna un dels productes farmacèutics que han adquirit en el marc de la Campanya Medicaments Solidaris, el 4 de març de 2017. Pla Mig. (horitzontal)

La Campanya Medicaments Solidaris arriba a la dècada amb el repte de posar fi a la "pobresa farmacèutica"

ACN Barcelona.-Amb el lema 'Compra un medicament per a qui ho necessita' aquest dissabte s'ha dut a terme la jornada central de la Campanya de Medicaments Solidaris. Impulsada per l'ONG Banc Farmacèutic, la iniciativa arriba a la seva desena edició amb el repte d'arribar als 65.000 medicaments recollits, més del doble dels assolits en l'edició anterior. Els productes que els clients de les farmàcies participants adquireixen són per a cobrir les necessitats de milers de persones en risc de pobresa i exclusió social. Són medecines que no requereixen recepta mèdica, com analgèsics, medicació per combatre nàusees o laxants, o bé material sanitari, com guants, gases o sèrum. El que es recull es distribueix a les 128 entitats assistencials adherides a la campanya i que treballen ajudant persones sense sostre, famílies amb pocs recursos, drogodependents o malalts psíquics, entre d'altres. A banda de les quatre províncies catalanes, l'acció solidària també es duu a terme a Madrid, Granada, Màlaga, Saragossa, Osca, Terol, Castelló, València, Sevilla, Cadis i Córdoba.

Segons dades facilitades pel Banc Farmacèutic, el 34% de les famílies espanyoles està en situació de pobresa i ha deixat de comprar medicaments o seguir tractaments per falta de recursos. Un fet que ha agreujat aquesta situació és que molts d'aquests productes han deixat d'estar cofinançats per l'administració, de manera que "el pacient s'ha de pagar el 100% d'aquesta medicació", comenta Àlex Brenchat, president de Banc Farmacéutic. Únicament es recullen els medicaments sense prescripció mèdica que les entitats han sol·licitat prèviament, ja que d'aquesta manera es focalitzen els esforços per cobrir necessitats concretes i reals de les persones sense recursos. En les primeres quatre hores de campanya, que s'allargarà fins el pròxim divendres 10 de març, ja s'ha aconseguit un terç de la xifra marca com a repte enguany. Uns 20.000 productes, el valor del qual puja als 90.000 euros. I és que els farmacèutics també poden fer la seva aportació no només adherint-se a la campanya, sinó fent un donatiu dels beneficis obtinguts de la venda dels "medicaments solidaris". A partir del 13 de març, els que s'ha recollit s'adreçarà a les entitats socials participants, com Càrites, Creu Roja o Projecte Home. "Les entitats no només agraeixen els donatius, sinó també que a través de la campanya difonguem a la societat la tasca social que duen a terme", subratlla Brenchat.El funcionament de la campanyaLa Campanya de Medicament Solidaris es posa en marxa uns mesos abans quan les entitats assistencials elaboren un llistat amb la quantitat i tipus de medicaments (no subjectes a prescripció mèdica) que necessitarà durant ell pròxim any. L'ONG Banc Farmacèutic adreça aquest llistat a les farmàcies participants seguint un criteri de proximitat. A pocs dies de la jornada, cada establiment rep la llista amb els medicaments sol·licitats per l'entitat assignada així com el material divulgatiu i les armilles per als voluntaris.En la jornada, els voluntaris conviden als ciutadans que entrin a la farmàcia a participar a la campanya comprant algun medicament que s'indica en el llistat. Enguany el tret de sortida ha estat aquest dissabte 4 de març, de deu del matí a dues del migdia. Tot i així, encara es podran recollir medicaments i articles sanitaris fins divendres vinent. La setmana següent, les entitats passen a buscar els medicaments recollits i els comencen a distribuir a aquelles persones que les necessiten. Són sempre medicaments que no requereixen prescripció mèdica, demanat prèviament i que són nous. "Tenim sovint a casa medicaments en bon estat, però que ja hem encetat", explica Mercè Garrigosa, responsable a Barcelona de la campanya. "Però per llei no es poden distribuir i, per tant, no els podem acceptar; han de ser productes acabats de comprar", afegeix.Les xifresL'èxit i el creixement de la campanya -sorgida a Barcelona el 2007-, ha estat exponencial al llarg dels seus anys d'història. Les primeres dades recollides es remunten al 2009, amb 52 farmàcies adherides, 48 voluntaris i 22 entitats beneficiades. Ara s'ha arribat a 750 farmàcies d'arreu de l'estat espanyol, amb 930 voluntaris mobilitzats i 128 entitats assistencials.Malauradament, un altre aspecte que s'ha notat en aquesta dècada és l'auge de l'anomenada "pobresa farmacèutica", pel fet que molts productes hagin deixat de ser cofinançats per l'administració i que el pacient ha de pagar íntegrament de la seva butxaca. Productes de "farmaciola" però que tota família hauria de tenir a casa: des d'unes gases fins a ibuprofè, passant per una pomada per a cremades, sèrum si s'està deshidratat o vitamines per aquelles persones que estiguin convalescents o en tractament. "Com passa amb la pobresa energètica, molta gent no té recursos per fer front a aquesta despesa i hi renuncia", comenta Brenchart. Les principals institucions públiques, empreses distribuïdores, associacions farmacèutiques i organitzacions de voluntariat que també donen suport a la iniciativa són el Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, Fundació SEUR, Alliance Healthcare, Cofaran, Fedefarma, Federació de Farmàcies de Catalunya (Fefac), Novaltia, Federació Espanyola d'Estudiants de Farmàcia, Fevocam i la Federació Catalana de Voluntariat Social.

Anar al contingut