Catalunya

ERC i ICV fan un toc d'atenció al PSC i diuen que el túnel de Bracons agredeix el territori

Durant la reunió del govern, els consellers d'ERC i d'Iniciativa han votat en contra de la decisió de l'executiu de reprendre les obres de Bracons. Tot i les modificacions previstes en el projecte per reduir-ne l'impacte ambiental, els grups parlamentaris d'ERC i Iniciativa consideren que encara constitueix una agressió al territori i han fet un toc d'atenció al PSC. Tots dos grups pensen que les millores que ha fet el PSC al projecte encara són insuficients, i asseguren que encara s'agredeix el territori.

Actualitzat
ERC i ICV-EUiA han anunciat que seguiran oposant-se a la construcció del túnel de Bracons i han fet un toc d'atenció al PSC perquè la decisió de tirar endavant les obres s'ha pres sense diàleg. Ho han dit el portaveu d'Iniciativa, Joan Boada, i el d'Esquerra, Xavier Vendrell. Totes dues formacions han expressat la seva inquietud per la manera com s'ha aprovat la construcció del túnel en el si de l'executiu tripartit, tot i que han assenyalat que no es pot parlar de crisi i que "es tracta només d'un fet puntual" de discrepància amb el seu soci principal de govern, el PSC, que esperen que "no es reprodueixi". Per part d'ERC, el diputat i secretari de Política Mediambiental, Xavier Vendrell, ha atribuït l'"obstinació" del PSC i, concretament, del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, a construir el túnel a "les pressions i els compromisos adquirits anteriorment amb alguns dels seus alcaldes". Vendrell ha afegit que encara que el projecte original ha estat millorat, "no respon a cap lògica des del punt de vista del desenvolupament econòmic i de la sostenibilitat". "Resulta evident", ha dit Vendrell, "que en aquest cas no s'ha actuat de la millor forma, i per això ERC continuarà oposant-se al projecte i donarà suport a les mobilitzacions que es convoquin en contra seu". El diputat d'ERC ha puntualitzat que la decisió de tirar endavant les obres no constitueix un incompliment del pacte de govern per part dels socialistes, perquè l'acord, ha dit, només preveia que s'havien de fer estudis d'impacte mediambiental, que ja s'han elaborat. Però Vendrell ha llançat un toc d'atenció als socialistes: "Volem llançar un avís al PSC i és que aprovar alguna cosa aplicant el corró no és una demostració que les coses vagin pel bon camí". Per part d'ICV-EUiA, el rebuig al túnel ha estat des del principi molt més contundent. El seu portaveu parlamentari, Joan Boada, ha reconegut que els integrants del seu partit "estan decebuts i indignats" amb el que ha passat i ha assegurat que la construcció d'aquesta via comporta "una agressió greu i irreversible contra el territori" i "una imposició clara del departament de Política Territorial i Obres Públiques". Pel portaveu ecosocialista, això últim no és una sorpresa, ja que, ha dit, el conseller Nadal ha mantingut als seus llocs els mateixos directors generals de Carreteres i Urbanisme que tenia el govern de CiU. Segons Boada, això és com "posar la guineu a vigilar les gallines". Boada ha dit que hi ha alternatives amb molt menys impacte ambiental que la de l'eix viari Vic-Olot, però ha admès que "hi ha hagut millores encara insuficients" respecte al projecte inicial. Boada ha recalcat que el seu grup "no està veient que el DPTOP estigui incorporant criteris de sostenibilitat en la gestió dels seus projectes" i ha anunciat que ICV-EUiA es veurà obligada a "fer molta pedagogia" a prop dels representants del PSC. Tant Boada com Vendrell han coincidit a defensar la "legítima" oposició dels seus grups i partits al túnel de Bracons, però han avançat que una vegada aprovat pel govern "han de ser i seran solidaris" amb l'acord adoptat.
Anar al contingut