Entra en vigor el nou Codi de Consum de Catalunya

Es vol simplificar la informació que reben els consumidors, millorar els seus drets i dotar-los d'un marc jurídic
Entra en vigor el nou Codi de Consum de Catalunya
Barcelona

Entra en vigor el nou Codi de Consum de Catalunya

Es vol simplificar la informació que reben els consumidors, millorar els seus drets i dotar-los d'un marc jurídic
Actualitzat
Bancs, operadores telefòniques i algunes empreses de gas i electricitat són les que han rebut més reclamacions

Bancs, operadores telefòniques i algunes empreses de gas i electricitat són les que han rebut més reclamacions

Avui entra en vigor la modificació del Codi de Consum de Catalunya, que vol simplificar i fer més clara la informació que reben els consumidors. Es garantirà, per exemple, que els firmants d'hipoteques estiguin ben informats dels drets però, especialment, dels riscos. Entre les novetats, hi ha la creació d'una taxa d'inspecció que cobrarà l'Agència Catalana del Consum, que hauran de pagar les empreses de serveis bàsics que tinguin més de 100 queixes l'any. Aquesta taxa serà de 50 euros per cada reclamació. Els diners es destinaran íntegrament a campanyes de defensa dels consumidors.

El sector bancari, les grans operadores telefòniques i una part de les empreses de gas i electricitat han estat les que han rebut més reclamacions durant tot l'any passat.

Repassem els principals canvis que comportarà:

Quins canvis hi haurà en els productes financers?

Les caixes i els bancs estaran obligats a fer un test d'idoneïtat i solvència al consumidor i, si surt negatiu, en cap cas es podrà firmar el contracte. També s'haurà d'informar el client dels riscos que suposen operacions com les preferents, i deixar sempre cinc dies hàbils de marge abans de firmar cap contracte.

Els consumidors firmaran hipoteques amb més garanties?
El nou codi regula el contingut de la publicitat d'aquests productes per garantir-ne la claredat; perquè la lletra petita no amagui informació. També hi haurà més obligació de transparència en les comissions, l'increment dels tipus d'interès i la possibilitat de perdre l'habitatge en cas d'impagament.

El codi també estableix la mediació obligatòria -mitjançant l'arbitratge de Consum- abans de qualsevol desnonament.

Els autònoms estaran més protegits?
Segons Alfons Conesa, director de l'Agència Catalana de Consum, els canvis en el Codi de Consum de Catalunya vol resoldre tant als autònoms com a les microempreses "els problemes que tenen amb aquelles grans companyies que tenen bufets importantíssims d'advocats mentre que ells estan indefensos davant de vulneracions dels seus drets".

Quines obligacions tindran les grans empreses?
Les empreses de serveis bàsics, a partir d'ara, hauran d'incloure a totes les factures el número de telèfon gratuït d'atenció d'incidències.