Els alumnes de quatre escoles gironines aprenen a programar d'una forma divertida en el marc d'un projecte europeu

Els alumnes de quatre escoles gironines aprenen a programar d'una forma divertida en el marc d'un projecte europeu

Els alumnes de quatre escoles gironines aprenen a programar d'una forma divertida en el marc d'un projecte europeu

ACN Salt.-Ensenyar a programar d'una forma divertida i transversal a joves d'entre 6 i 16 anys. Aquest és l'objectiu del projecte 'Early mastery: How to playfully motivate schoolkids to master computer programming', finançat per la Comissió Europea dins el programa Erasmus+, que lidera el grup de recerca UdiGitalEdu de la Universitat de Girona. Compten amb set socis més de diferents països europeus -Romania, Itàlia, Gran Bretanya i França-. Els seus impulsors asseguren que no és tracta només d'ensenyar-los a programar sinó també de despertar la seva curiositat, creativitat i les habilitats per resoldre problemes. Aquest dimecres, une equip dels socis europeus del projecte han visitat l'escola Veïnat de Salt (Gironès) per veure com són les classes. Hi ha tres escoles més a la demarcació que també han posat a la pràctica aquestes propostes.

El projecte destaca per la seva "transversalitat" ja que es pot aplicar a assignatures tan diverses com les matemàtiques o les llengües. "La programació no només s'ha de veure com a una professió de futur, també ajuda a desenvolupar la creativitat, el pensament crític, el treball en equip i fins i tot la resolució de problemes", explica Eduard Muntaner, membre del grup de recerca d'Eduard Muntaner, del grup de recerca UdiGitalEdu de la Universitat de Girona. A més a més, també busca potenciar la faceta creadora i emprenedora dels joves més enllà de ser consumidors de tecnologia. El projecte, titulat 'Early mastery: How to playfully motivate schoolkids to master computer programming', busca elaborar activitats innovadores per ensenyar a programar, intercanviar-les entre els socis europeus i portar-les a la pràctica amb els alumnes. Totes estan recollides en un web (www.playfulcoding.eu). D'altra banda, també s'elaborarà una guia per a professors que oferirà itineraris per aplicar la programació en el currículum de tots els centres de primària i secundària dels respectius països. Actualment hi ha quatre escoles que han implantat aquesta programació. Es tracta de les escoles Dalmar Carles (Girona), Carme Auguet (Girona), Saint George's School (Fornells de la Selva) i Veïnat (Salt), aquesta última és l'única que ho fa en la categoria de soci. Les altres són col·laboradores del projecte. El centre de secundària Alexandre Deulofeu de Figueres s'acaba d'incorporar al projecte i a partir d'ara també ho aplicarà. Una experiència "extraordinària"Aquest matí, una vintena d'alumnes de 6è de l'escola Veïnat de Salt provaven els robots que han construït i programat en una activitat anomenada 'Mindstorms'. En Rashit explicava entusiasmat que ha sigut una cosa "extraordinària" i recordava que hi ha poques escoles que estiguin oferint això. Un altre company del seu equip, l'Adam, admetia que volia estudiar més coses sobre robòtica. En una aula a tocar, hi havia els estudiants de tercer que amb el programa Scratch aprenien a programar a través d'un joc basat en les estacions de l'any. Ordenaven que es canviés el color de la pantalla o els complements d'un personatge i també ho feien en anglès.El director del centre, Ferran Jambert, ha explicat que van decidir formar part del programa, que té dos anys de durada, perquè creien que era una "gran oportunitat" per a aquests alumnes. La majoria provenen de famílies amb un nivell social i econòmic baix que fa que no puguin assumir activitats extraescolars per als seus fills. L'escola va començar a impartir-ho el curs passat, a raó d'una sessió a la setmana, als alumnes de 3r, 4t, 5è i 6è. Un equip de socis europeus del projecte - Romania, Itàlia, Gran Bretanya i França- visiten des del 9 de maig passat les escoles gironines participants fins a aquest divendres.