Boeing guanya a EADS un multimilionari contracte d'avions cisterna per als EUA

Boeing s'ha imposat a l'aeronàutica europea EADS i ha aconseguit un històric contracte de fabricació d'avions cisterna per als Estats Units. L'import de la comanda s'enfila fins als 30.000 milions d'euros. L'europea EADS ha patit un dur revés en perdre la multimilionària adjudicació per fabricar 179 avions cisterna per als EUA. Així ho ha anunciat en roda de premsa el secretari de les Forces Aèries dels EUA, Michael Donley, en una decisió que posa fi a anys de lluita per un dels més grans contractes militars de la història.
Boeing guanya a EADS un multimilionari contracte d'avions cisterna per als EUA
Washington

Boeing guanya a EADS un multimilionari contracte d'avions cisterna per als EUA

Boeing s'ha imposat a l'aeronàutica europea EADS i ha aconseguit un històric contracte de fabricació d'avions cisterna per als Estats Units. L'import de la comanda s'enfila fins als 30.000 milions d'euros. L'europea EADS ha patit un dur revés en perdre la multimilionària adjudicació per fabricar 179 avions cisterna per als EUA. Així ho ha anunciat en roda de premsa el secretari de les Forces Aèries dels EUA, Michael Donley, en una decisió que posa fi a anys de lluita per un dels més grans contractes militars de la història.
Actualitzat
Treballadors de Boeing celebrant l'adjudicació del contracte per fabricar 179 avions cisterna. (Foto: Reuters)

Treballadors de Boeing celebrant l'adjudicació del contracte per fabricar 179 avions cisterna. (Foto: Reuters)

L'adjudicació per part del Pentàgon d'aquest contracte multimilionari a la nord-americana Boeing no ha agradat gens a l'europea, que ja ha expressat en un comunicat la seva "preocupació i decepció". Fins i tot EADS ha deixat la porta oberta a una eventual protesta per l'adjudicació.

"Estem molt interessats a discutir amb la Força Aèria dels Estats Units com van arribar a aquesta conclusió. Les aeronaus que ha seleccionat tenen un elevat nivell de risc programàtic, en ser un aparell conceptual, mentre que el nostre model és un avió ja provat i amb més capacitats ", va esgrimir l'aeronàutica europea.

Picabaralla per l'adjudicació

Al febrer de 2008 el Pentàgon va anunciar que la cobejada adjudicació aniria a les mans del consorci europeu-nord-americà EADS-Northrop Grumman, però l'operació va quedar en suspens quatre mesos més tard, quan l'Oficina d'Auditoria del govern nord-americà va avalar una protesta presentada per Boeing.

A l'hora de decidir l'adjudicació del preuat contracte, el Pentàgon ha tingut ara "molt en compte", entre altres factors, el preu de construcció dels avions cisterna, perquè la seva fabricació representi "el menor cost possible" per als contribuents.

Aquesta era precisament una de les bases de Boeing, que en la seva última proposta va assegurar que les seves aeronaus -una variació del seu avió civil 767- serien més eficients, en termes de costos, que la versió de l'Airbus A330 oferta pels europeus.

Els avions cisterna de Boeing consumirien així un 24% menys de combustible que el model europeu, que, a més, segons l'empresa dels EUA, seria més car de construir.

El Pentàgon es va veure obligat el 2010 a reorganitzar el procés d'adjudicació per tercera vegada, després d'una dècada de queixes i disputes entre les dues companyies, perquè la selecció fos més senzilla i objectiva.