Baixa l'assetjament escolar a Catalunya, però un 1% dels alumnes són agredits cada dia

Un 1,2% dels alumnes catalans de Secundària són objecte d'actituds violentes cada dia per part dels companys de classe i un 3% pateixen aquestes conductes de manera setmanal. Aquesta és la conclusió de l'Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat de Catalunya, que s'ha presentat al Parlament i que ha elaborat el catedràtic de Sociologia de Deusto Javier Elzo. L'informe, fet a partir d'enquestes a 10.414 estudiants, constata un descens de la violència a les aules respecte a la primera part de l'informe, del curs 2000-2001, quan un 13% dels estudiants van declarar ser víctimes de la violència un cop a la setmana. L'informe també apunta que hi ha més noies violentes que no pas nois i que l'heroïna torna a guanyar punts entre els adolescents.
Baixa l'assetjament escolar a Catalunya, però un 1% dels alumnes són agredits cada dia
Barcelona

Baixa l'assetjament escolar a Catalunya, però un 1% dels alumnes són agredits cada dia

Un 1,2% dels alumnes catalans de Secundària són objecte d'actituds violentes cada dia per part dels companys de classe i un 3% pateixen aquestes conductes de manera setmanal. Aquesta és la conclusió de l'Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat de Catalunya, que s'ha presentat al Parlament i que ha elaborat el catedràtic de Sociologia de Deusto Javier Elzo. L'informe, fet a partir d'enquestes a 10.414 estudiants, constata un descens de la violència a les aules respecte a la primera part de l'informe, del curs 2000-2001, quan un 13% dels estudiants van declarar ser víctimes de la violència un cop a la setmana. L'informe també apunta que hi ha més noies violentes que no pas nois i que l'heroïna torna a guanyar punts entre els adolescents.

L'enquesta xifra en un 3% els casos de "bullying", percentatge similar al de fa cinc anys. Amb tot, Javier Elzo ha posat l'atenció en l'1,2% d'alumnes que reben maltractaments "pràcticament cada dia". La tendència general que apunta l'estudi és que les accions violentes més comunes i menys greus han baixat, mentre que han pujat les accions molt violentes per part d'un nombre d'individus molts reduït, que és de l'1%.

Aquest 1% d'alumnes especialment agressius es caracteritzen per amenaçar i insultar pares i professorat, danyar els bénes escolars o cometre infraccions com robar coses i vendre-les per aconseguir droga.

Un percentatge més alt d'alumnes, un 30%, tenen actituds violentes menys greus i protagonitzen furts i baralles fora de les aules.

Finalment, el gruix dels alumnes, sis de cada deu, es consideren alumnes "integrats i normatius".

L'enquesta també diu que el 52,3% d'estudiants agressius són noies, majoritàriament d'entre catorze i quinze anys, i una immensa majoria, vuit de cada deu, nascudes a Espanya. No hi ha diferències en els comportaments violents entre les escoles i instituts públics i privats, encara que en aquests últims "la percepció de seguretat" és més gran.

L'estudi explica que, als dotze anys, tres quartes parts dels estudiants pensen que consumir cànnabis és perillós. En canvi, als setze menys de la meitat continuen pensant el mateix. El consum de drogues i alcohol s'ha estabilitzat en cinc anys, tret del haixix, que ha pujat lleugerament i, sobretot, l'heroïna. L'any 2000 només consumien heroïna un 0,5% dels estudiants d'ESO. El 2005, eren l'1,1% i la prenien per inhalació.

Els joves catalans asseguren que les seves prioritats són, per aquest ordre, tenir bons amics, treure bones notes, viure el present, experimentar coses noves, fer esport i tenir èxit amb l'altre sexe.