Una sola empresa de creuers emet més òxids de sofre que tots els cotxes d'Europa

Els ports de Barcelona, Palma i Venècia són els més afectats per la contaminació dels creuers
Una sola empresa de creuers emet més òxids de sofre que tots els cotxes d'Europa

Una sola empresa de creuers emet més òxids de sofre que tots els cotxes d'Europa

Els ports de Barcelona, Palma i Venècia són els més afectats per la contaminació dels creuers
Xavier Duran Actualitzat
TEMA:
Medi ambient
Una sola empresa de creuers emet més òxids de sofre que tots els cotxes d'Europa

El de Barcelona és el port més afectat, segons l'estudi

Els creuers de luxe d'una sola companyia, Carnival Corporation, van emetre en un any 10 vegades més òxids de sofre que els 260 milions de cotxes que hi havia a Europa el 2017. Així ho afirma un estudi de l'entitat Transport & Environment.  

En segon lloc, sempre segons T&E, es situa Royal Caribbean Cruises, que va emetre 4 vegades més que el conjunt de cotxes del continent europeu. Per fer les comparacions, l'entitat ha tingut en compte els cotxes que hi havia matriculats a la Unió Europea, Noruega, Islàndia, Montenegro i Groenlàndia el 2017.

L'ordre és el mateix en què es situen totes dues empreses en el rànquing d'operadors de creuers de luxe del món.

Les dades indiquen que Espanya, Itàlia i Grècia són els països més exposats, seguits de prop per França i Noruega. Els ports que reben més contaminació dels creuers són els de Barcelona, Palma i Venècia, seguits per Civitavecchia (Roma) i Southampton, al sud d'Anglaterra.

Els autors consideren que si bé aquests llocs estan més exposats perquè són grans destins turístics, també tenen uns estàndards menys exigents pel que fa al sofre emès pels vaixells.
 

Anul·la els esforços per reduir la contaminació del trànsit

Els baixos estàndards són una de les causes d'aquestes emissions. Els autors expliquen que tota la costa de Dinamarca es troba dintre dels límits de la SECA, que limita les emissions d'òxids de sofre. Tot i així, en aquest país els creuers van emetre 18 vegades més que els 2,5 milions de vehicles matriculats. Això revela, segons els investigadors, que la directiva sobre els transports per carretera és efectiva, però que no s'aplica una legislació equivalent en el sector marítim.

Tot això anul·la els efectes positius de reduir la contaminació pel trànsit, segons Faig Abbasov, director de política marítima a T&E:

"Els creuers de luxe són ciutats flotants alimentades amb alguns dels combustibles més bruts. Les ciutats estan prohibint, de forma correcta, els cotxes dièsel, però donen via lliure a les companyies de creuers que emeten fums tòxics que produeixen un dany difícil de mesurar tant als que estan a bord com als del litoral proper".

Els creuers també emeten òxids de nitrogen en nivells elevats, si bé en menor mesura que de sofre. En total, equivalents al 15% dels que deixa anar la flota d'automòbils. Però en alguns països -Noruega, Dinamarca, Grècia, Croàcia i Malta- un reduït nombre de creuers emet més òxids de nitrogen que tota la flota domèstica de cotxes.

L'informe afirma que actualment existeix tecnologia que permetria erradicar totes les emissions en els ports i a alta mar. En els ports, concretament, caldria implantar la presa d'electricitat en terra, cosa que evitaria utilitzar els equips de bord quan el vaixell està atracat.

Això, però, xoca amb dos obstacles. D'una banda, molts propietaris no adapten els seus vaixells a aquesta tecnologia perquè hi ha pocs punts disponibles i no se n'instal·len més perquè hi ha pocs vaixells que els demanin.

D'altra banda, l'electricitat en terra està sotmesa a uns impostos de la Unió Europea dels quals els combustibles fòssils per a ús marítim estan exempts.
 

 

ARXIVAT A:
Medi ambient Contaminació