El govern elimina la cita prèvia, que va posar en marxa durant la pandèmia (ACN)

S'acaba la cita prèvia a l'administració catalana i el 012 serà gratuït abans d'un any

Totes dues mesures han estat aprovades aquest dimarts pel Consell Executiu

Actualitzat

El govern ha aprovat aquest dimarts retirar la cita prèvia obligatòria per fer tràmits a les oficines de la Generalitat i altres institucions públiques catalanes i la creació d'una oficina d'atenció ciutadana a cada vegueria on es puguin fer tràmits diversos, en un espai únic. La cita prèvia voluntària es manté per a qui prefereixi demanar dia i hora en comptes d'esperar torn.

Amb la pandèmia de covid-19 es va generalitzar l'obligatorietat de demanar cita prèvia per accedir a molts serveis públics --des de fer tràmits administratius fins a posar una denúncia en una comissaria-- o a botigues i equipaments de tot tipus, com perruqueries o gimnasos, unes restriccions que han anat caient, a poc a poc, en els últims dos anys.


Centralitzar els tràmits

L'objectiu de les oficines d'atenció ciutadana centralitzada que s'obriran a cada vegueria és concentrar en un únic espai qualsevol tràmit relatiu a l'Administració de la Generalitat.

En aquests punts també es donarà suport a les persones que necessitin ajuda per accedir als serveis digitals, per garantir-ne l'autonomia més enllà del seu nivell de competència digital.


El 012, gratuït

Una altra de les mesures aprovades avui durant la reunió del Consell Executiu és la plena gratuïtat del telèfon d'informació ciutadana 012. Ho serà en el termini màxim d'un any. Aquesta és una de les mesures que s'inclouen dins del model d'atenció ciutadana de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic, que aquest dimarts ha aprovat el Consell Executiu.

El telèfon 012 ofereix atenció i informació general dels serveis i actuacions de la Generalitat de Catalunya i suport en la realització de tràmits en línia. Tot i que el servei té una tarifa plana des de finals del 2016 --després que ho reclamés fins i tot el Síndic de Greuges--, el cost aproximat d'una trucada pot variar entre els 0,43 € i els 0,83 € (IVA inclòs), segons l'operadora de telefonia que es tingui.

Campanyes informatives

El 012 també s'encarrega de difondre campanyes informatives de tot tipus i per diversos canals (com ràdio, televisió o mitjans digitals).

Per exemple, per explicar els tràmits per accedir al bo social elèctric, la T-Jove o l'Escola Oficial d'Idiomes, o consells sobre com actuar en una onada de calor, de la mà del 061 --el telèfon d'atenció sanitària-- o extremar les mesures de prevenció per evitar incendis --i quan cal trucar al 112, el telèfon d'emergències--.

També hi ha campanyes informatives sobre consum sostenible, ajuts socials, transports o normalització de l'ús social del català, entre d'altres.

 

ARXIVAT A:
Generalitat de Catalunya
Anar al contingut