La majoria d'escoles reobren sense acollida infantil i amb pocs alumnes

En alguns centres s'ha organitzat la reobertura amb tutories en grups petits per fer el comiat del curs

RedaccióActualitzat

Les escoles de les àrees més poblades de Catalunya, i també de Lleida, han reobert aquest dilluns, després de gairebé tres mesos, coincidint amb l'entrada a la fase 2 del desconfinament. L'absència d'alumnes ha estat la tònica general, com ja va passar en les àrees pioneres de la desescalada, fa una setmana.

La presència escassa d'alumnes s'explica tant per la por de les famílies del contagi com pel fet que molts centres no han ofert l'acollida dels alumnes d'Infantil perquè consideren inassumibles els requisits fixats per Ensenyament, sobretot la distància física. De fet, el sindicat majoritari dels mestres, USTEC, va portar als jutjats el pla de reobertura.

Els centres públics de Barcelona, però també d'altres zones, com l'Hospitalet de Llobregat, el Garraf, el Maresme o el Vallès Oriental, van demanar al Departament no haver de fer el servei d'acollida per als alumnes d'Infantil. Però des d'Educació asseguren que, si alguna família ho necessita, l'hauran de fer. Bàsicament, està pensada per a alumnes que han estat sense connexió o els pares dels quals han de treballar presencialment.

Gel desinfectant a l'arribada a l'institut escola Costa i Llobera (ACN / Blanca Blay)

 

A última hora, aquest mateix diumenge, Educació va canviar les normes per a les escoles bressol i l'etapa de pàrvuls i va matisar que s'havia de mantenir la distància "en la mesura del que sigui possible", és a dir, que es permet als mestres tocar o agafar un infant si ho necessiten.

Malgrat el canvi, hi ha famílies que han optat per no portar els fills a classe per la "inconcreció" i d'altres que han rebut cartes o trucades dels centres que plantejaven "un entorn tan estricte" o missatges dissuasoris que els han portat a buscar alternatives per atendre els fills.
 

"Per 10 dies no val la pena"

A l'Escola Catalunya de Sant Cugat, de 450 alumnes només n'han tornat 3 d'Infantil. Núria Mora, la directora, ha aplaudit les noves flexibilitzacions anunciades tot just ahir:

"Crec que els nens i nens han de poder jugar i estar amb normalitat a l'aula, i la mestra ha d'anar gestionant que no s'abracin o no es petonegin, però tampoc podem evitar que tinguin contacte i, com hem vist amb imatges de França, tenir el terra dividit i separar-los per quadrats. Això és el que no volem".

 

La directora i mestres de l'escola Turó del Cargol en la reobertura del centre

 

A l'escola Turó del Cargol, de Barcelona, tot i tenir el termòmetre i el gel preparats, a primera hora s'han quedat per estrenar. La directora, Mireia Campos, ha posat en dubte el dispositiu pels pocs dies de curs que queden:

"Jo crec que per 10 dies no val la pena fer tot aquest muntatge que estem fent de desinfectar, tenir mestres aquí sense poder fer la nostra feina, que és preparar el curs que ve".

 

Per Patrícia Bargalló, de la coordinadora d'AFAS de les escoles públiques del districte de Gràcia, es tracta de rebutjar el model d'escola guarderia:

"Per nosaltres l'escola no és un pàrquing. S'ha d'entendre l'escola com volem que sigui. No pot ser simplement 'Apugem la persiana i veniu a deixar-nos les criatures'".

 

 

"Retrobar-se amb els companys els feia molta il·lusió"

A l'institut escola Arts, de Barcelona, també han reobert sense acollida d'Infantil. En un acord amb l'AFA, han decidit que tots els alumnes pugin anar-hi un dia per recollir les coses i acomiadar-se del centre fins al setembre, com explica el director, Albert Inglés:

"Les direccions de les escoles de Sants hem recomanat que l'acollida no era l'espai idoni per fer l'acompanyament emocional, després de tres mesos. Hem consensuat amb les famílies fer tutories reduïdes per fer acompanyament emocional i tancament del curs".

 

Tutoria amb grup reduït a l'institut escola Arts, de Barcelona


Els petits grups de cinc s'han retrobat amb alguns amics i la seva classe. Famílies que avui han anat al centre han explicat que ja fa setmanes que s'organitzen com poden i que als fills els ha fet il·lusió el petit retrobament:

"Quan ens van dir que hi havia la possibilitat de fer el tancament i retrobar-se amb els companys, els hi feia molta il·lusió".

 

"Ella tenia moltes ganes de venir a l'escola. De fet, es pensava que s'hi quedaria tot el dia, que faria feines, però bé, li hem explicat que no era així, que faria un comiat i que ens trobaríem, si tot va bé, de cara al setembre."


A l'institut escola Costa i Llobera, de Barcelona, han organitzat un retorn esglaonat. Les arribades, separades per franges de mitja hora, han començat pels alumnes d'Infantil. A les 9.30 han entrat els d'ESO, per una altra porta, i a les 10, els de 3r a 6è per la mateixa porta que els petits.

El ritual de fer controls de temperatura i rentat de mans amb gel hidroalcohòlic abans d'entrar s'ha anat repetint. Un cop a dins, les classes s'han organitzat amb grups reduïts, de fins a 8 alumnes per aula a Infantil, 13 a Primària i 15 a Secundària.      

 

Pocs alumnes presencials també a Secundària

A Secundària es repeteix el mateix panorama. Són pocs els alumnes presencials dels instituts, tret dels que acaben etapa -4t d'ESO i 2n de Batxillerat-, que hi van "almenys una vegada" per cloure-la amb el tutor, segons coincideixen alguns centres.

Tenint en compte que estem a les portes de la selectivitat, en molts casos han estat els mateixos alumnes els que han decidit quedar-se a casa per si algun contagi o una possible quarantena els pogués fer perdre's la prova.

Una aula de 3r d'ESO de l'institut escola Costa i Llobera (ACN / Blanca Blay)

 

En alguns centres han plantejat a les famílies d'altres cursos "estudiar el cas" si els demanen una tutoria per fer acompanyament, sempre amb cita prèvia i seguint uns criteris de seguretat durant l'estada al centre.

En altres, com el Costa i Llobera, ofereixen acompanyament a tots els cursos, amb grups de mitja classe i amb tutories de 90 minuts, per explicar-se "allò que hem viscut, mirant-nos als ulls", remarca la directora, Dolors Bastida.


Dues escoles no han pogut obrir

Segons el Departament, els centres públics que han obert aquest 8 de juny són el 60 per cent dels centres públics de Catalunya, 1.413 en total, i el 80 per cent de les escoles concertades, 566.

Només hi ha dos centres que no podran reobrir fins aquest dimarts. Són l'escola Salvador Vinyals de Terrassa, on s'ha localitzat un eixam d'abelles, i l'Espiga, de Lleida, perquè no han acabat a temps les tasques de neteja i desinfecció.

Finalment, l'escola Camins de les Franqueses, que havia rebutjat ser una "escola de la por", sí que ha obert, però continua tancada la de Bàscara, a l'espera d'arribar a un acord amb el consistori, que es nega a obrir el centre.
 

Obren només les escoles bressol privades

Les llars d'infants municipals de Barcelona i les de municipis propers del Vallès i el Baix Llobregat no han obert les portes encara. En el cas de la capital catalana, preveuen fer-ho dilluns que ve, 15 de juny. En altres casos, com a Ripollet o Montcada i Reixac, s'ha ajornat el retorn directament fins al setembre.

Sí que han tornat a obrir el 30% de les bressol privades de Catalunya, amb un 40% de la capacitat. Les associacions d'aquests centres han remarcat el "greu cost econòmic" que assumeixen i l'"estat permanent d'improvisació" que fa "molt complicada" la supervivència del sector. Calculen que un 10% d'aquests centres han tancat de forma definitiva.

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus MenorsDrets laboralsDesescalada
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut