Què puc fer si encara tinc un val per un vol suspès per la pandèmia?
La majoria d'aerolínies han optat per allargar la validesa dels bons, però des de Consum recorden que sempre es pot reclamar un reemborsament complet
La pandèmia provocada per la Covid va agafar tothom a contrapeu; també les companyies aèries, que van veure com el seu negoci s'interrompia de manera abrupta. Des del març del 2020, la paralització dels vols i el tancament de rutes aèries ha afectat desenes de milions de passatgers a la Unió Europea. I tots ells tenen dret a un reemborsament.
L'estratègia de les aerolínies per evitar un forat en les seves finances, i alguna més que probable fallida, va ser la de posposar el pagament d'aquests diners. La gran majoria van oferir als passatgers un val que els permetia guardar la inversió ja realitzada, i destinar-la en un altre bitllet en un futur.
Aquests vals solien tenir una validesa d'un any; és a dir, aquells bons adquirits per vols destinats a les vacances d'estiu de l'any passat caduquen aquests dies, si és que no ho han fet ja.
Des de l'Agència Catalana de Consum s'ha volgut recordar que el consumidor té dret a què li reemborsin els diners d'aquests bitllets, independentment de si el val que van adquirir ha caducat o no.
Per fer-ho, s'han d'adreçar a l'empresa que els va emetre aquest bo i presentar una reclamació. En cas de no rebre una resposta satisfactòria, poden adreçar-se a qualsevol servei públic de Consum per demanar ajuda.
#ConsumRespon
Consum (@consumcat) June 28, 2021
🚆✈ Si l'any passat et van cancel·lar un viatge combinat i l'agència de viatges et va oferir un val, aquests són els teus drets 👇 pic.twitter.com/yNlqjwy0JO
Una política empresarial polèmica
L'estratègia de les aerolínies d'oferir vols en lloc de pagar el reemborsament, tal com els obliga la llei, ha estat denunciada per diversos organismes europeus. El Tribunal de Comptes Europeu ho considera una pràctica il·lícita, i el regulador antimonopoli d'Itàlia va multar Ryanair amb 4,2 milions d'euros pel que va qualificar de "conducta greument deslleial".
A Catalunya, l'Agència Catalana de Consum ha obert un expedient sancionador a 16 companyies per posar dificultats al reemborsament de vols cancel·lats.
Les 16 companyies expedientades són Air Europa, Air France, British Airways, Easyjet, Fly Level, Iberia, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Ryanair, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal, Transavia, United Airlines i Vueling.
La política exaspera les institucions de defensa del consumidor, ja que aquests vals no protegeixen el passatger en cas d'una hipotètica insolvència de les aerolínies.
La legislació de la UE estableix un termini de reemborsament de set dies per a les reserves de vols i de 14 per als paquets de vol més allotjament. Només el 14% dels ciutadans europeus, però, coneixen aquests drets.