Només el 14% dels ciutadans europeus saben els drets que els protegeixen com a passatgers

Denuncien perjudicis en els drets dels passatgers pels vols cancel·lats per la Covid

El Tribunal de Comptes Europeu critica que les aerolínies forcin els viatgers a acceptar vals, en lloc de complir l'obligació legal de reemborsar-los els diners

Els drets dels passatgers d'avió no s'han protegit a la Unió Europea durant la pandèmia. Aquesta és la conclusió d'un informe del Tribunal de Comptes de la Unió Europea que s'ha fet públic aquest dimarts.

Els auditors critiquen que les aerolínies hagin forçat els viatgers a acceptar vals per la cancel·lació dels viatges, enlloc de complir amb l'obligació legal de reemborsar-los els diners. "Una pràctica il·lícita", al parer de la institució.

El Tribunal considera que s'han fet "escassos esforços" per garantir els drets de milions de passatgers. Critiquen que quinze estats membres, entre els quals hi ha França, Països Baixos i Bèlgica, adoptessin mesures excepcionals per eximir les companyies de l'obligació de tornar els diners. Un frau de llei a ulls del tribunal, que ha iniciat procediments sancionadors contra 11 països.

Això ha fet que els passatgers haguessin d'acceptar vals sense estar protegits en cas d'insolvència de les aerolínies.

Els auditors reconeixen que les companyies han passat per una situació sense precedents, amb problemes de liquiditat amb el tancament de 7.000 rutes aèries. La paralització dels vols va afectar desenes de milions de passatgers a la UE, entre el març de l'any passat i l'abril del 2021.

 


Recomanacions per a les companyies

Segons dades de l'Eurobaròmetre, només el 14% dels ciutadans europeus coneixen els drets que els protegeixen com a passatgers aeris.

La legislació de la UE estableix un termini de reemborsament de 7 dies per a les reserves de vols i de 14 per als paquets de vol més allotjament.  

Per tot això, el Tribunal de Comptes Europeu recomana als estats informar millor els passatgers sobre els seus drets, com, per exemple, a través de les xarxes socials.

També encomanen a la Comissió Europea buscar solucions que permetin el retorn dels diners sense que les companyies s'arrisquin a fer fallida, com crear un fons de garantia per a les cancel·lacions. A més, volen establir la condició de reemborsament als clients per poder accedir als ajuts estatals.

També demanen millorar la coordinació de les restriccions de mobilitat entre els estats membres, i reforçar la legislació que garanteix els drets dels passatgers.  

"Esperem que el nostre informe promogui solucions a nivell europeu i als estats membres per protegir millor els drets dels passatgers, en un moment en què milions de ciutadans estan a punt de volar per les seves vacances", ha conclòs el tribunal.

ARXIVAT A:
Covid-19Aeroports
Anar al contingut