Expedient sancionador a 16 aerolínies per entorpir el reemborsament de vols cancel·lats
L'Agència Catalana de Consum acusa companyies com Vueling, Ryanair o Iberia de fer pràctiques comercials deslleials en no tenir en compte els drets del consumidor
Cancel·lat el teu vol, tens diverses opcions: canviar-lo de data, acceptar un val per a un altre viatge o reclamar-ne el reemborsament a la companyia aèria.
Però no totes les alternatives se't presenten de manera igual, segons l'Agència Catalana de Consum (ACC), que creu que les companyies ho posen molt fàcil per sol·licitar un cupó de viatge, mentre que els tràmits per demanar un reemborsament, assegura, són més complicats.
Per això l'ACC ha obert un expedient sancionador a 16 companyies, com ara Vueling, Ryanair, Easyjet o Iberia.
📰 ✈ La Generalitat obre expedient sancionador a 16 companyies aèries per no informar els consumidors del dret al reemborsament en cas de cancel·lacióhttps://t.co/MNhSy96aaK
Consum (@consumcat) August 12, 2021
Els drets del consumidor
El reglament CE 261/2004 estableix que, davant la cancel·lació d'un vol, el consumidor té dret a triar què fer sense perdre en cap cas el dret a optar pel reemborsament.
L'asimetria en la presentació de la informació pot portar el consumidor a prendre una decisió que no hagués triat (com optar per un val o ajornar el viatge), en cas d'haver tingut un accés lògic i intuïtiu en aquell moment al reemborsament dels diners.
L'ACC, que és un organisme adscrit al Departament d'Empresa i Treball, acusa les companyies afectades de fer pràctiques comercials deslleials.
Les companyies afectades
Són 16 les companyies aèries sotmeses a expedient: Air Europa, Air France, British Airways, Easyjet, Fly Level, Iberia, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Ryanair, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal, Transavia, United Airlines i Vueling.
Un sector afectat per la pandèmia
Avions a terra i falta de liquiditat per part de les línies aèries. Així és com el sector s'ha vist afectat per la crisi de la Covid durant els mesos més durs de la pandèmia.
L'estratègia de les aerolínies d'oferir vols en lloc de pagar el reemborsament, tal com els obliga la llei, ha estat denunciada per diversos organismes europeus, com el Tribunal de Comptes Europeu.
Clients que han optat per demanar els diners d'un vol cancel·lat s'han trobat que, passat més d'un mes, la companyia encara no els ha fet efectiu cap ingrés.
Llevo más de un mes esperando una respuesta de @vueling por un vuelo cancelado y un reembolso pendiente. Las líneas telefónicas no sirven para nada y por correo no responden. ¿Me pueden ayudar?
Itzel G (@ItzelGilE) August 7, 2021
@Iberia necessito ayuda. Mi vuelo a brasil fue cancelado y quiero reclamar un reembolso en la forma de pago original (ya que compré el vuelo en 2020). ¿Como puedo hacer?
Barbosa (@Diogo_Barbosaaa) August 10, 2021
Intenté llamar al servicio de atención al cliente muchas veces, pero fue en vano. Gracias
@IberiaExpres siguen sin darme respuesta. No me reintegran el dinero de mi vuelo cancelado. Vergüenza de empresa, ya me engancharon con un bono. En mi país se llama estafa,
chela damiani (@chela_damiani) August 7, 2021