Un avió de Vueling en una pista d'aterratge
Un avió de Vueling en una pista d'aterratge (ACN/Lluís Sibils)

Expedient sancionador a 16 aerolínies per entorpir el reemborsament de vols cancel·lats

L'Agència Catalana de Consum acusa companyies com Vueling, Ryanair o Iberia de fer pràctiques comercials deslleials en no tenir en compte els drets del consumidor

RedaccióActualitzat

Cancel·lat el teu vol, tens diverses opcions: canviar-lo de data, acceptar un val per a un altre viatge o reclamar-ne el reemborsament a la companyia aèria.

Però no totes les alternatives se't presenten de manera igual, segons l'Agència Catalana de Consum (ACC), que creu que les companyies ho posen molt fàcil per sol·licitar un cupó de viatge, mentre que els tràmits per demanar un reemborsament, assegura, són més complicats.

Per això l'ACC ha obert un expedient sancionador a 16 companyies, com ara Vueling, Ryanair, Easyjet o Iberia.

 

 

Els drets del consumidor

El reglament CE 261/2004 estableix que, davant la cancel·lació d'un vol, el consumidor té dret a triar què fer sense perdre en cap cas el dret a optar pel reemborsament.

L'asimetria en la presentació de la informació pot portar el consumidor a prendre una decisió que no hagués triat (com optar per un val o ajornar el viatge), en cas d'haver tingut un accés lògic i intuïtiu en aquell moment al reemborsament dels diners.

Pantalla amb informació de l'estat de vols
Vols cancel·lats en un panell de l'aeroport belga de Zaventem, durant els primers dies de pandèmia (Reuters/François Lenoir)

L'ACC, que és un organisme adscrit al Departament d'Empresa i Treball, acusa les companyies afectades de fer pràctiques comercials deslleials.


Les companyies afectades

Són 16 les companyies aèries sotmeses a expedient: Air Europa, Air France, British Airways, Easyjet, Fly Level, Iberia, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Ryanair, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal, Transavia, United Airlines i Vueling.


Un sector afectat per la pandèmia

Avions a terra i falta de liquiditat per part de les línies aèries. Així és com el sector s'ha vist afectat per la crisi de la Covid durant els mesos més durs de la pandèmia.

L'estratègia de les aerolínies d'oferir vols en lloc de pagar el reemborsament, tal com els obliga la llei, ha estat denunciada per diversos organismes europeus, com el Tribunal de Comptes Europeu.

Clients que han optat per demanar els diners d'un vol cancel·lat s'han trobat que, passat més d'un mes, la companyia encara no els ha fet efectiu cap ingrés.

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Covid-19AeroportsConsum
NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut