Prohibiran la publicitat dirigida a menors de dolços, begudes energètiques, gelats i sucs

El Ministeri de Consum restringeix els anuncis dels productes poc saludables a les xarxes, apps, webs, televisió, ràdio, cinema i mitjans impresos

Irene Vaqué ReigActualitzat

Els anuncis de sucs, gelats, begudes energètiques, pastisseria i altres dolços quedaran prohibits en horari infantil i, en general, als mitjans adreçats als més joves.

El Ministeri de Consum vol frenar aquesta mena de publicitat que arriba a infants i adolescents per revertir les xifres d'obesitat i sobrepès, un problema de salut infantil a Espanya.

L'estudi ALADINO 2019, fet a criatures d'entre 6 i 9 anys, va indicar que el 40,6% té excés de pes. D'aquests, el 23,3% té sobrepès i el 17,3%, obesitat, unes xifres que el govern espanyol ha considerat "alarmants i preocupants" i que són el doble d'altes entre les famílies més pobres respecte a les que tenen més poder adquisitiu.
 

Quins productes i on no es podran anunciar

Hi ha cinc categories de productes que no es podran anunciar a menors, al marge de quin sigui el contingut nutricional que tinguin. Són la confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres.

Després venen els productes de pastisseria i brioxeria com ara galetes i pastissos.

Tampoc es podran publicitat els sucs, les begudes energètiques i els gelats.

Per a la resta de produtes, com snacks, salses o altres begudes, el límit serà el contingut de nutrients per cada 100 grams. Es podran anunciar si els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit i els nivells de sal estiguin per sota dels límits fixats per a cada producte.

Consum es basarà en els criteris nutricionals de l'OMS per restringir la publicitat a la televisió, ràdio, xarxes socials, webs, apps i cinemes quan els continguts s'adrecin a públic menor de 16 anys. També hi haurà limitacions als mitjans impresos.

En el cas de la tele, l'horari amb restriccions serà en qualsevol programa emès de dilluns a divendres de 8 a 9 del matí i de 5 a 8 de la tarda i els caps de setmana i festius de 9 12 del migdia. I fora d'aquest horari, tant als canals infantils com als generals si es detecta que hi ha una "elevada audiència" de menors de 16 anys, i abans, durant i després dels programes destinats a públic infantil que es puguin veure online.

La normativa es començarà a aplicar l'any que ve, el 2022.

Garzón: "L'autorregulació ha estat insuficient"

"Els menors són persones consumidores vulnerables i tenim l'obligació de protegir-les davant la publicitat", ha al·legat el ministre, Alberto Garzón, en una roda de premsa amb l'alcadessa de Barcelona, Ada Colau.

Per Garzón, el sistema d'autorregulació del sector vigent des del 2005 s'ha mostrat "insuficient" i per això vol equiparar la normativa a la de països com el Regne Unit, Portugal o Noruega.

Tant nutricionistes com organitzacions de consumidors com Facua han aplaudit que es limiti la publicitat d'aquesta mena de productes.

Facua ha considerat fonamental que la norma afecti no només la publicitat tradicional als mitjans de comunicació sinó també la que es fa directament o a través de personatges coneguts a YouTube i les altres xarxes socials, com ja va advertir el CAC en un informe. I ha alertat que sovin són "accions de publicitat encoberta" perquè no s'explica que són promocions pagades.

Colau, per la seva part, ha anunciat que regularà la publicitat d'aquests productes no saludables a l'espai públic.

 

 

ARXIVAT A:
ConsumAlimentacióMenors
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut