Cadena de muntatge de la furgoneta elèctrica de Nissan (ACN / Nissan)

Nissan no aclareix el futur de la planta i els sindicats amenacen amb una vaga indefinida

Empresa i sindicats s'han reunit aquest divendres, sense cap resposta concreta. Nissan remarca un futur amb "poca demanda a Europa"

Iván GutiérrezActualitzat

Molts treballadors temen pel seu futur en plena crisi de la Covid-19 i viuen amb angoixa la incertesa de quina serà la situació que quedarà una vegada es normalitzi. Però els 2.200 empleats de Nissan fa temps que tenen l'ai al cor amb la caiguda de la producció, que ha anat empitjorant any rere any, i a la qual ara aquesta crisi pot donar l'estocada final.

Aquest matí, l'empresa i el comitè d'empresa s'han reunit de forma telemàtica durant més de trenta minuts per parlar del futur de la plantes catalanes (Zona Franca, Sant Andreu i Montcada). Per part de l'empresa, hi havia el president de Nissan a Europa, Gianluca De Ficchy, i el conseller general de Nissan Motor Ibérica, Genís Alonso. Però la reunió no ha esclarit cap dels dubtes dels treballadors.


Escenari amb poca esperança

A Nissan fa temps que només es veuen núvols negres, però els sindicats porten mesos demanant una resposta definitiva sobre el futur de la planta. Una resposta que l'empresa diu que encara no tenen i que no tindran abans de l'estiu.

De moment, fonts de l'empresa expliquen que estan en constants contactes amb la direcció al Japó per saber totes les possibilitats. Els sindicats no s'ho creuen i per això asseguren que ja han registrat l'avís de vaga al Departament de Treball, que tot seguit ho comunicarà a l'empresa.

El que és segur és que el missatge de Nissan avui no ha estat esperançador per a la conjuntura general i particular de l'empresa. En un comunicat oficial, assegura que està treballant "amb una previsió de molt poca demanda a Europa", un fet que ja era previ a la Covid-19, quan la companyia va veure com les seves vendes es desplomaven a Europa.

Això va fer plantejar-se la seva presència a Europa només al mercat britànic, on sí que venen més cotxes i tenen la planta de Sunderland (que tampoc té data de reobertura). Però precisament ara, això pot ser el que faltava per sentenciar la planta de la Zona Franca, que ja estava sota mínims, i que l'empresa remarqui això de forma oficial és un senyal inequívoc que el que ve no serà positiu en cap cas, a l'espera que es confirmi el grau de gravetat.


La clau: una comanda de Mercedes

La clau de la situació actual, i per la qual els sindicats sospiten que Nissan "dona llargues" amb Barcelona, és que aquest mes de maig han d'entregar 1.700 pickups (1.400 Mercedes i 300 Nissan) a l'Orient Mitjà i que no poden produir més tard per poder complir amb una normativa d'emissions.

De fet, la realitat és que el 4 de maig l'empresa només reobrirà la línia que produeix les Mercedes (línia 2), però no la de les furgonetes elèctriques Env-200 (línia 1). Fonts de l'empresa asseguren que són les úniques comandes que tenen ara amb el mercat parat, i que d'altres models ja tenen estocs.


"No els traurem les castanyes del foc"

Però els sindicats asseguren que no les produiran si no tenen abans un senyal clar de quin serà el futur de les plantes. Per tant, Miguel Ruiz, portaveu d'USOC i membre del comitè, assegura que "no els traurem les castanyes del foc perquè després, immediatament, ens tanquin". De fet, aquesta comanda de Mercedes és l'última, ja que Nissan no produirà cap pickup més a la Zona Franca.

La direcció de Nissan ha apel·lat a la responsabilitat dels sindicats, tot i entendre la situació. La realitat és que la planta de Nissan a la Zona Franca ha anat perdent models i ara està a un rendiment de només el 20%, insostenible.


Pugna amb Renault

De fons, hi ha la lluita de Nissan amb Renault, en què la francesa controla un 40% de les accions de la japonesa. L'afer Ghosn ho va fer esclatar tot, i la fàbrica japonesa ha vist amb recel com els francesos han derivat els millors models cap a fàbriques gal·les.

ARXIVAT A:
AturDrets laborals
Anar al contingut