Responsables de Great Wall, amb la direcció de BMW l'any 2019 (Europa Press)
Responsables de Great Wall amb la direcció de BMW l'any 2019 (Europa Press)

Nissan Barcelona rep la visita dels xinesos Great Wall, que volen invertir 167 milions

Segons ha pogut saber TV3, la comitiva xinesa s'estarà una setmana a Barcelona i projecta fer arribar la planta a 2.000 treballadors en els pròxims tres anys

Iván GutiérrezActualitzat

Aquesta setmana serà clau per al desenllaç de la sortida de Nissan de les instal·lacions de Barcelona. Una sortida que cada vegada és més a prop. Però la incògnita de qui ocuparà els diferents centres que deixarà buits encara no està resolta.

La més ben posicionada és la xinesa Great Wall Motors, que ha mostrat interès per instal·lar-s'hi després d'anunciar el desembarcament a Europa a l'últim saló de Munic.

De fet, segons ha pogut saber TV3, una comitiva tècnica de la companyia ja ha arribat a Barcelona per passar-hi set dies i visitar els diferents centres. Fins ara, els asiàtics no havien vist físicament la planta de la Zona Franca, que, segons destaquen fonts pròximes a la visita, no sabien que encara estava en funcionament.

Nissan Barcelona rep la visita dels xinesos Great Wall que volen invertir 167 milions
La planta Nissan de la Zona Franca (ACN/Albert Cadanet)


Avaluació de la planta de Barcelona i la de Montcada

No només aniran a la Zona Franca, també es desplaçaran al centre de Montcada i Reixac, on acabaran de decidir si també adquireixen la planta, que és propietat de Nissan, no com els terrenys de la Zona Franca, que formen part del patrimoni del Consorci.

Està previst que mantinguin reunions amb l'administració i l'empresa. De fet, ja s'han fet tres trobades telemàtiques entre Nissan i Great Wall per pactar el preu de traspàs dels actius, i dues amb les administracions per saber quines ajudes rebran.

La comitiva xinesa és purament tècnica. Tant és així que han viatjat des de Tailàndia i no pas la Xina per estalviar-se problemes per sortir del país. A Tailàndia, Great Wall hi té una antiga fàbrica de General Motors on fabrica cotxes amb la marca Haval, però els plans de la firma per a Europa són molt diferents.


Els detalls de la inversió

El pla del grup xinès és invertir 167 milions d'euros només per adaptar la fàbrica i les línies de producció a les seves necessitats. El desembarcament al vell continent es faria l'any que ve, malgrat que, en un primer moment, només exportarien els models híbrids fabricats a la Xina.

A les plantes catalanes, manufacturarien els models elèctrics en cinc versions: el SUV Wey Coffee i l'utilitari Ora Cat. La producció a Barcelona començaria amb unes 41.000 unitats el 2023, 77.000 el 2024 i 150.000 el 2025.

El logotip de Nissan, a la fàbrica de la Zona Franca (ACN/Aina Martí)


Amb aquest volum es donaria feina a uns 600 treballadors el primer any. Progressivament, anirien incrementant la plantilla fins a arribar als 2.000 efectius el 2025, i s'absorbirien així molts més llocs de treball dels que implica el tancament de Nissan.

Tot plegat està subjecte a l'evolució del pla de vendes que tingui la companyia. Els sindicats, però, encara no han negociat cap condició laboral amb els possibles compradors asiàtics.

Sí, en canvi, que s'han iniciat negociacions entre Nissan i Great Wall pel traspàs de les instal·lacions i amb l'administració, per determinar les ajudes que rebrien.


Projectes en paral·lel

Si finalment el grup xinès descarta la planta de Montcada, la catalana Silence s'hi instal·laria i assegura que pot crear 200 llocs de treball fent motos elèctriques i quadricicles.

Amb Silence, les negociacions estan més avançades tant amb l'administració com amb els sindicats i les converses les encapçalen personalment directius d'Acciona, propietària de Silence i que no té un bon record de Nissan després de trencar el contracte de logística a finals d'agost del 2020.

El tercer centre de Nissan a Sant Andreu, més petit, quedaria per a l'anomenat hub d'electromobilitat, que lidera QEV i agruparia empreses més petites. Segons el pla, generaria uns 200 llocs de treball d'entrada, tot i que les previsions públiques del projecte són arribar als 4.000 treballadors amb més de 2.000 milions d'inversió.

 


Vistiplau dels treballadors

En tot cas, qualsevol projecte necessita el vistiplau dels treballadors. És una de les clàusules del pacte amb l'empresa a què van arribar els sindicats l'agost del 2020 i que va lligada a la cessió dels actius físics.

A finals de novembre, els treballadors hauran de decidir si s'acullen al pla de reindustrialització i tenen una indemnització de 50 dies per any treballat o se'n desvinculen i se'n van a l'atur però amb 60 dies per any treballat.

Aquest divendres es farà una altra taula de reindustrialització amb sindicats, empresa i administració, en què no s'espera prendre una decisió ferma sobre quin serà el futur de Nissan abans que, al desembre, tanqui les portes.

ARXIVAT A:
Nissan
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut