París / Berlín

Menys seguiment en el tercer dia de vaga de transports a França i Alemanya

La tercera jornada de vaga del sector del transport a França i Alemanya ha tingut un seguiment inferior als dels dies anteriors. A França ha estat del 32%, gairebé la meitat de la primera jornada. Aquest cap de setmana continua la vaga indefinida, que ha tornat a deixar milions d'usuaris sense trens. El president, Nicolas Sarkozy, ha dit que no hi ha cap motiu perquè es matingui l'aturada, però els sindicats majoritaris no hi estan d'acord. A Alemanya, la vaga dels maquinistes acaba aquesta matinada després d'haver fet aturar la producció en algunes empreses automobilístiques i de l'acer i d'haver creat grans embussos a les carreteres.

Actualitzat

El seguiment a la companyia pública francesa SNCF ha baixat fins al 32,2%, mentre que a l'entitat del transport metropolità de París, RATP, la direcció ha xifrat el seguiment en un 23,3%. Tot i això, els vaguistes que s'han mobilitzat ho han fet amb accions vistoses, com ara una invasió de les vies a Tolosa, presència de piquets o actes de vandalisme que han denunciat tant empreses com sindicats.

A la regió de París molta gent ha tornat a optar pel cotxe per anar a la feina, cosa que ha provocat retencions quilomètriques. Els pocs trens que han circulat -se n'han matingut 250 dels 700 que circulen un dia qualsevol- anaven plens com llaunes de sardines. Pel que fa als autobusos, s'ha donat fins a un 40% del servei.

El president francès, Nicolas Sarkozy, ha assegurat després de reunir-se amb els directius de les empreses públiques afectades que no hi ha "cap motiu" per matenir l'aturada. Només li ha fet cas la Confederació Francesa de Treballadors, minoritària a l'SNCF. La Confederació General de Treballadors, motor de la vaga, ha avisat que només tornaran a la feina si es convoca una negociació a tres bandes entre les empreses i els sindicats en què es concretin els punts a negociar.

L'origen de la protesta és l'increment de 37,5 anys fins a 40 del període de cotització necessari per gaudir d'una pensió completa.

A Alemanya, la vaga dels maquinistes de Deutsche Bahn, que s'acaba aquesta matinada, ha paralitzat el transport de mercaderies i ha provocat llargues retencions a les autopistes. El port d'Hamburg, el principal d'Europa en l'àmbit de les mercaderies, amb més de sis mil contenidors, està pràcticament ple. Les indústries de l'automòbil i de l'acer s'han ressentit de l'aturada i algunes, com la fàbrica d'Audi a Brussel·les, han parat la producció per falta de subministrament de material.

L'aturada, la més gran de la història dels ferrocarrils alemanys, es podria reprendre la setmana que ve i convertir-se en indefinida si Deutsche Bahn no atén la demanda de crear un conveni independent per als maquinistes, que reclamen un increment salarial de fins al 31%.

Protesta viva a les universitats franceses

Un altre front obert aquests dies són les protestes dels estudiants francseos contra la llei que atorga més autonomia a les universitats, perquè consideren que és un primer pas per privatitzar-les. Més de trenta centres de tot el país han estat escenari de mobilitzacions. Set de les universitats estan tancades i dues continuen bloquejades, segons ha informat el Ministeri d'Educació.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut