La reforma laboral per aconseguir els fons europeus reduirà a tres els tipus de contracte

El pla que el govern espanyol enviarà a Brussel·les també planteja fer pagar per l'ús d'autovies i autopistes, fins i tot quan s'hagin acabat les concessions

Actualitzat

El govern espanyol proposa simplificar els tipus de contractes, i deixar-los només en tres: estable, temporal i de formació. És una de les reformes que inclou en el pla que ha d'enviar a Brussel·les per justificar l'arribada dels fons europeus. Ho recull el document que Pedro Sánchez ha presentat aquest dimecres al Congrés.

El pla també preveu mecanismes de flexibilitat alternatius a l'acomiadament, per evitar reduccions de plantilla quan hi ha baixades puntuals de feina. També es vol acompanyar amb mesures concretes en els sectors en reconversió.

La reforma també proposa consolidar el mecanisme dels ERTOs, que inclourà formació per als treballadors afectats. L'objectiu és reduir la temporalitat, amb especial incidència en l'atur juvenil. També es vol modernitzar i digitalitzar el Servei d'Ocupació, el SEPE.

 

Un treballador d'una finca de les Guilleries on es cultiven arbres de Nadal
Un treballador d'una finca de les Guilleries on es cultiven arbres de Nadal (ACN / Xavier Pi)

 

Reforma de les pensions

El document elaborat pel govern espanyol, de més de 200 pàgines, és molt menys detallat en altres àmbits, com la reforma del sistema fiscal o les pensions.

Pel que fa a les pensions, insisteix que es vol assegurar la "sostenibilitat" del sistema, i en aquest sentit es proposa: incentius per acostar l'edat efectiva de jubilació a la legal, i reduir també les jubilacions anticipades, modificar el sistema de cotització dels autònoms i promoure sistemes complementaris de pensions.

 

Autovies i autopistes de pagament?

A més d'impulsar el corredor mediterrani (i també l'atlàntic), el pla inclou la modernització de Rodalies, i dona a entendre que el govern espanyol es planteja fer pagar per l'ús d'autovies o autopistes.

El text, però, no entra en detalls. Diu, literalment, que "cal desenvolupar un sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d'altes capacitats", de manera que es puguin "cobrir els costos de manteniment i integrar les externalitats negatives del transport per carretera".

La intenció del govern espanyol és no renovar les concessions d'autopistes a mesura que vagin vencent. A Catalunya, això ja ha començat a passar en l'AP-7 fins a Tarragona i, a partir de setembre, passarà en altres trams. El document, però, apunta que La Moncloa preveu que els costos de manteniment siguin alts i calgui buscar alguna fórmula per finançar-lo.

 

Cotxes al peatge de La Roca, el Dilluns de Pasqua passat
Cotxes al peatge de la Roca, el Dilluns de Pasqua passat (ACN / Albert Segura Lorrio)

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaCovid-19Coronavirus Pensions
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut