Treballadors en uns despatxos a Rússia (Max Pixel)
Mentre duri la pandèmia, hi ha el risc que les oficines tornin al model "rusc d'abelles"

Errors que cal evitar per crear el nou model d'oficina mentre duri la pandèmia

Com s'ha de distribuir l'espai? Quina part de la plantilla podrà treballar a cada torn? Es poden compartir ordinadors i telèfons? Com han de ser les reunions? I la ventilació?

Gemma NavésActualitzat

La tornada als despatxos vindrà marcada per la prevenció de riscos laborals i les mesures de seguretat que ha decretat el Ministeri de Salut per als espais tancats. La retrobada entre companys de feina haurà de ser més "asèptica" i les abraçades s'hauran de deixar per quan millori la situació.

Hi haurà menys gent i més espai disponible a cada torn. La gestió dels recursos humans en aquesta fase de la desescalada serà molt important, així com la comunicació interna entre direcció i treballadors.

Els experts recomanen parlar-ho tot més, atès que cal la col·laboració i la bona disposició de tothom per fer els canvis amb garantia d'èxit .


Com s'ha de distribuir l'espai?

L'última tendència en disseny d'espais de treball en grans empreses ha estat fins ara l'"open plan". Espais diàfans on no hi ha separació física, -ni plafons, ni parets- entre treballadors per tal que sigui més agradable compartir la feina

Amb la pandèmia, els experts assenyalen que hi pot haver la temptació de tornar enrere al model "rusc d'abelles". Tot i així, si es respecta la distància recomanada per les autoritats sanitàries, no ha de caldre.

Pla obert on es pot veure una taula de l'Oficina d'Atenció al Ciutadà de l'Ajuntament de Mollerussa amb la mampara de seguretat, el 5 de maig de 2020. (Horitzontal)
 

En cas que hi hagi atenció al públic, sí que es recomana l'ús de mampares transparents -de metacrilat-, que es poden posar i treure en funció de si hi ha o no rebrots en l'evolució de la malaltia.


Hi haurà nous espais?

També sorgiran uns espais nous per compartir, els anomenats "tercers espais". Llocs de trobada per als teletreballadors que s'hagin de reunir de tant en tant a les oficines centrals.

Aquests espais caldrà que es dissenyin per propiciar una interacció distesa entre els empleats, de manera que es pugui reconnectar de nou amb els companys que treballen a distància.

 

L'objectiu és que es pugui continuar mantenint una bona relació, indispensable per disposar d'un bon flux de comunicació interna i aconseguir un ambient laboral òptim.


Quina part de la plantilla podrà treballar a cada torn?

Per respectar la distància de seguretat, l'única manera és evitar les aglomeracions. Per tant, el flux de treballadors caldrà que es redireccioni.

Els experts recomanen que l'ocupació no excedeixi el 40%, per tal de respectar la normativa vigent durant la pandèmia.

 

Moltes empreses impulsaran els torns rotatius i progressius de presencialitat combinats amb teletreball, la qual cosa permetrà la flexibilitat horària requerida.

Especialment delicats, ho seran els moments d'entrada i sortida, que caldrà fer de manera esgraonada. Compactar la jornada en quatre dies serà una altra de les possibilitats a valorar.


Es poden compartir ordinadors i telèfons?

A més de respectar tots els protocols establerts en termes de prevenció de riscos, els experts recomanen molt especialment que no es comparteixin objectes de cap mena, ni telèfons, ni bolígrafs, ni ordinadors.

 

També aconsellen fer comprovacions aleatòries a cada departament per tal de revisar que tothom ha entès les normes noves. La comunicació interna és una peça clau en la gestió de les empreses durant aquesta pandèmia.

Pel que fa al transport, es recomana que l'empresa posi a disposició dels treballadors que ho necessitin un tipus de transport que permeti la distància de seguretat, com els autocars, per tal d'evitar les aglomeracions del transport públic.


Caldrà mascareta?

Pel que fa a l'ús de la mascareta, caldrà veure l'evolució de la pandèmia. Mentre es respecti la distància de seguretat establerta en 1,5 metres no caldrà fer-la servir. En el moment que això no sigui possible, caldrà portar-la.

 

En principi, només caldria quan es faci ús dels espais comuns, ja que és el moment on no queda garantida la distància interpersonal.

En qualsevol cas, caldrà seguir la normativa que estableixi el servei de prevenció de riscos laborals de cada empresa.


Què passa amb les zones comunes?

Els espais comuns, com ara la cafeteria, els lavabos o els ascensors, hauran de canviar i adaptar-se a la nova situació. Tindran un control d'aforament i protocols estrictes de neteja i desinfecció. Ja no es podrà compartir l'ascensor i, sobretot per baixar, caldrà fer servir les escales.

Les empreses que tinguin cantines hauran de posar bandes a terra per respectar la distància interpersonal quan es puguin obrir. A més, hauran d'indicar quines places es poden fer servir a cada taula per tenir més seguretat.

La sentència del TC permet l'acomiadament per l'acumulació de baixes mèdiques intermitents (Sigre/Pixabay)
 

A més, és necessari posar a disposició dels treballadors gels desinfectants o punts d'aigua i sabó per rentar-se les mans. De manera que si cal anar d'una zona a una altra del despatx, es faci respectant les mesures d'higiene.

Pel que fa a les sales de reunions, és molt important respectar la distància, fer reunions curtes i que estiguin ben dirigides per un dels treballadors, que faci el paper de moderador.


Caldrà cuidar especialment la ventilació?

La majoria d'edificis tenen mancances de ventilació. A més, tant a l'hivern com a l'estiu, l'aire que surt de l'aparell d'aire condicionat o la bomba de calor, en molts casos està contaminat per partícules nocives que queden suspeses dins la maquinària.

Serà molt important la renovació de l'aire i la ventilació adequada dels espais de treball i si pot ser, també es farà en cada canvi de torn.

 

Per renovar l'ambient, n'hi ha prou amb 15 minuts, però ha d'entrar aire de l'exterior.

És recomanable reforçar la neteja dels filtres d'aire i augmentar el nivell de ventilació dels sistemes de climatització.

Si és necessari, és preferible sacrificar lleugerament el confort tèrmic per mantenir al màxim la ventilació, tal com recomana la Generalitat en el seu protocol.

A més, cal mantenir la humitat relativa entre el 40 i el 60% en aquells espais on els equips ho permetin, atès que els conductes nasals i les mucoses són més sensibles a les infeccions amb humitats per sota del 10%-20%.

oficina
 


Si tot això falla, qui es fa càrrec de la baixa?

L'afectació per coronavirus en l'àmbit laboral, ja sigui per contagi o en situació d'aïllament preventiu, es considera accident laboral i no pas malaltia comuna.

Aquesta mesura suposa una millora de la prestació tant per a les persones aïllades com per a les infectades pel coronavirus, ja que passen a rebre des de l'endemà de la baixa laboral el 75% de la base reguladora del sou, amb càrrec a la Seguretat Social.

A més, cal recordar que el Ministeri de Treball va aprovar, des de l'inici de l'estat d'alarma, el Pla Mecuida, que permet la sol·licitud de reducció de jornada i de la part proporcional del salari, a més de permisos per a la cura "per circumstàncies excepcionals derivades de la Covid-19".

Aquestes mesures, igual que el teletreball com a opció preferent, seran vigents fins a tres mesos després d'expirar l'estat d'alarma.

ARXIVAT A:
Coronavirus
Anar al contingut