Vora un terç de les escoles de Barcelona tenen més contaminació del límit recomanat
No totes les escoles tenen nivells de contaminació acceptables

El mapa de la contaminació de Barcelona, escola a escola

Vora un terç de les escoles de Barcelona superen el límit recomanat, segons un estudi elaborat per la plataforma Eixample Respira

Xavier DuranActualitzat

Vora la tercera part de les 750 escoles de la ciutat de Barcelona tenen nivells de contaminació superiors als recomanats. Aquesta és la conclusió de l'estudi que ha presentat la plataforma Eixample Respira.

La plataforma ha elaborat una llista de les escoles segons la concentració mitjana anual de diòxid de nitrogen (NO2), un dels principals contaminants que es troben a la ciutat, on l'aportació principal la fan els vehicles amb motor dièsel. Juntament amb la llista hi ha un mapa que permet consultar els nivells de cada escola i obtenir una visió general de totes les de la ciutat.

Segons explica la plataforma, no existeix una legislació específica que reguli la qualitat de l'aire a les escoles. Però el valor límit a la normativa europea pel què fa a l'NO2 és de 40.0 µg/m3 de mitjana anual. També s'estableix que no pot superar en més de 18 ocasions a l'any el valor horari màxim de 200 µg/m3.

L'Eixample, el barri amb més escoles que superen els nivells recomanats

Els càlculs s'han fet atenent a la localització de cada escola i calculant la mitjana del valor horari de dilluns a divendres des de les 9 del matí a les 5 de la tarda durant tots els dies lectius. Les dades de contaminació provenen de l'empresa catalana Lobelia Earth.  

Les escoles estan classificades en 5 categories segons el nivell mitjà de NO2. El color blau és per a les escoles que no arriben als 20 µg/m3. Només n'hi ha 4. Les dues amb nivells més baixos es troben a Sarrià-Sant Gervasi: Casa Sagrada Família (educació Infantil) i Escola Els Xiprers (Infantil i Primària). Les segueixen dues escoles d'Horta Guinardó: l'Escola Baloo (Infantil i Primària) i l'Escola Bressol Municipal L'Harmonia (Infantil).

El grup més important (518 escoles) té color verd, que indica valors anuals mitjans d'entre 21 i 39 µg/m3. N'hi ha 214 que tenen color groc, perquè els seus nivells es superen els 40 µg/m3. A la part alta de la llista hi ha 14 centres amb una concentració de NO2 superior als 50 µg/m3 i per això tenen color taronja. Finalment, no n'hi ha cap amb el color vermell, que indica nivells superiors als 60 µg/m3.

Això significa que 227 escoles superen els nivells recomanats i una, El Nieró, escola d'educació infantil a Sants-Montjuïc, es troba just en el límit de 40 µg/m3.

De les 14 escoles amb color taronja, les 13 primeres estan a l'Eixample. I sis es concentren en una àrea que tindria els límits a Comte d'Urgell-Provença i Aragó entre Viladomat i Comte Borrell. De les 14, n'hi ha 8 d'educació infantil, 4 d'infantil i primària i 2 d'infantil, primària i secundària.

A part de conèixer la mitjana del 2018, el mapa també permet veure la mitjana dels darrers 20 dies, perquè s'actualitza automàticament de 13 a 21 hores de dilluns a divendres. Això permet observar diferències en escoles que pugen o baixen del rànquing segons el nivell de trànsit o les condicions meteorològiques.

Per a Jordi Sunyer, cap del Programa d'Infància i Medi Ambient d'ISGlobal, el mapa mostra que "la realitat que vam descriure el 2012 en un estudi amb mesures a les mateixes escoles es manté en el temps".

Segons Sunyer, "durant aquest període no s'han fet intervencions per revertir aquest fet, malgrat la preocupació de pares i docents". L'investigador afegeix que hi ha mesures molt senzilles i altres de més complexes:

"Les mesures a prendre van de les més senzilles, com allunyar la càrrega/descàrrega de nens davant l'escola o limitar l'ús de les aules davant de carrers amb molt trànsit per activitats esporàdiques, o reduir la velocitat límit al voltant de les escoles, a accions més complexes, com aïllar les escoles amb murs vegetals, incloure les escoles en zones de no-emissió, com les superilles, o allunyar el trànsit almenys a 50 metres de l'escola. I, sens dubte, no construir noves escoles en zones amb trànsit."

L'impacte de la contaminació en l'aprenentatge ha estat molt estudiat per l'ISGlobal -i el seu antecessor, el CREAL- els darrers anys. El 2015 ja van concloure que la contaminació perjudica l'aprenentatge dels nens, després d'analitzar 2.897 alumnes de Primària, entre 7 i 10 anys, de 39 escoles de Barcelona i Sant Cugat del Vallès.

I l'estudi més recent indica que l'exposició a les partícules fines durant la gestació i els primers anys de vida redueix habilitats cognitives fonamentals com la memòria de treball i l'atenció executiva.

Més enllà d'aquests problemes cognitius, també s'ha observat que les partícules poden provocar asma en nens, segons un estudi del Vall d'Hebron Institut de Recerca.

ARXIVAT A:
Medi ambientEducació SalutContaminació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut