El coronavirus capgira l'atenció als CAP: ara la majoria de visites es fan per telèfon

Abans de la pandèmia, el 80% de les visites amb el metge del centre d'atenció primària eren presencials, ara el 65% de visites són per telèfon o per videotrucada

Marta Arrufat Trigàs/Oriol Esteve GraciaActualitzat

La relació que tenen els usuaris amb metges de capçalera, infermers i especialistes dels centres d'atenció primària ha quedat capgirada des de l'arribada del coronavirus.

Abans de la pandèmia s'arribaven a fer unes 170.000 mil visites diàries. El 80% eren presencials als centres d'atenció primària. El 20% restant eren la majoria telèfoniques i una part molt petita es feia per internet: les visites electròniques eren unes 1.000 diàries.

Durant el confinament, evidentement, tot això va canviar perquè només es visitaven presencialment els casos més urgents.

I com ha quedat ara? Doncs s'han capgirat els percentatges.

 

Ara es fan 175.000 mil visites al dia. Això vol dir que s'han incrementat en 5.000 les visites que es feien abans de la pandèmia. Però, ara, les presencials són la minoria, el 35%, i la resta, el 65%, són no presencials.

En aquests mesos s'ha passat de fer unes 20.000 trucades diàries de metges a pacients a fer-ne fins a 140.000 alguns dies. O sigui, els metges han canviat completament la seva manera d'atendre els malalts.

Però hi ha usuaris que es queixen que els és difícil contactar-hi i que poder parlar amb un professional del centre d'atenció primària sovint és una missió impossible.

 

Des de l'administració es reconeix que no sempre aquesta atenció telefònica és tan fluida com caldria: "Per la via telefònica no ens estem posant al telèfon tot el que caldria", diu Jaume Benavent, referent d'Atenció Primària del Servei Català de la Salut.

Explica que, en alguns centres d'atenció primària, la pandèmia els va agafar tecnològicament desprevinguts:

"Amb unes centraletes que tenim que no estaven preparades per l'increment de la demanda com hem tingut, però és evident que això és una dificultat i haurem de fer un esforç molt important per renovar aquestes centraletes."

 

Però encara passaran mesos fins que tot estigui llest. Mentrestant, i paral·lelament, també hi ha altres canals per contactar amb el metge de capçalera, sense haver d'anar a demanar hora al taulell. Han desplegat de pressa la e-consulta dins el portal La Meva Salut, un mail segur amb el doctor.

"Es genera una visita a l'agenda del professional amb un espai reservat perquè el professional pugui respondre. El professional normalment respon el mateix dia o l'endemà, té 24, 48 hores per respondre, i és molt més còmode que una visita telefònica perquè una telefònica hem de coincidir en el temps, tant el professional com el ciutadà", explica Òscar Solans. responsable de l'e-salut del Servei Català de la Salut.

 

També s'està potenciant la videoconsulta. I s'ha transformat el web de la programació de visites. Ja no es pot triar quan es vol anar al metge. Ara és el centre que determina qui, quan i com s'ha de resoldre l'atenció. És, com diu Jaume Benavent, referent d'Atenció Primària del Servei Català de la Salut, un canvi de paradigma:

"Aquest canvi de paradigma: abans era el ciutadà el qui demanava hora habitualment pel metge, ho estem canviant. Intentem saber quina és la seva necessitat, què és el que necessita l'usuari i a partir d'aquí li assignem el recurs més adequat."

 

La primària s'ha reinventat a marxes forçades. Professionals i usuaris encara s'estan adaptant als canvis i buscant l'equilibri que hi ha d'haver entre l'activitat presencial i la no presencial. L'administració, diu Jaume Benavent, és conscient que "una part d'aquesta activitat no presencial ha de passar a presencial".

Ha de ser el professional sanitari qui, sigui l'eina que sigui la que utilitzi amb més freqüència, decideixi si per abordar millor la patologia del pacient decidirà si cal veure'l presencialment o no. 

ARXIVAT A:
Coronavirus Salut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut