Catalunya capta el centre d'R+D de la xinesa Gotion, fabricant de bateries de Volkswagen

Segons ha pogut saber TV3, el centre tècnic serà a nivell europeu i ja s'estan buscant perfils. Mentrestant, Tarragona o Lleida podrien ser les opcions catalanes per a la fàbrica de bateries

Iván GutiérrezActualitzat

La indústria de l'automoció a Espanya afronta un final d'any clau per al seu futur. Justament, Brussel·les ha donat llum verda al pla espanyol per ajudar empreses com Seat i Volkswagen a electrificar les seves fàbriques, un pla de 3.000 milions que també inclou la fàbrica de bateries. A l'espera de saber on s'ubicarà, ja comença a haver-hi moviments. 

La xinesa Gotion és una de les empreses que fabriquen bateries per a Volkswagen, i segons ha pogut saber TV3, ja ha decidit que el seu centre de recerca i desenvolupament (R+D) a nivell europeu serà a Barcelona. De fet, la relació entre Gotion i Volkswagen és encara més estreta, ja que la multinacional alemanya és l'accionista majoritària.

La ubicació de la fàbrica encara és una incògnita, tot i que Catalunya ha presentat dues possibilitats: Tarragona i Lleida. En tot cas, el que sí que té lligat és el centre d'R+D, en què la multinacional xinesa ja està buscant més d'una vintena de perfils professionals d'alt valor afegit. L'objectiu seria arribar a uns 50 professionals, des del mateix responsable del centre per a Espanya fins a un responsable d'innovació en disseny industrial, de la cadena de subministrament i de riscos laborals, a més de diversos enginyers elèctrics.

El centre de Barcelona seria el que s'especialitzaria en recerca i desenvolupament, tot i que la seu central europea se situaria a la ciutat alemanya de Göttingen. Contactada per TV3, la xinesa Gotion no ha fet cap comentari.


Objectiu: fabricar les bateries de Seat

La decisió de Gotion d'ubicar la seva central europea a Göttingen i la d'R+D a Barcelona té una explicació: Volkswagen va escollir Gotion com a sòcia tecnològica de la seva nova gigafactoria de bateries a Salzgitter (a una hora de Göttingen). Això vol dir que tot el savoir-faire i la tecnologia al voltant de les bateries seran de Gotion (que té les patents de la pila i la bateria), tot i que la fàbrica sigui tècnicament de Volkswagen.

La jugada amb Barcelona és similar. Tot i que encara no se sap la ubicació de la gigafactoria europea, Volkswagen ja va confirmar que si arriben els fons europeus la seva tercera fàbrica de bateries seria a Espanya, on també necessitarà un soci tecnològic.

De fet, segons expliquen fonts coneixedores de la negociació, l'acord entre Volkswagen i Gotion perquè sigui el soci tecnològic també aquí està "molt i molt avançat, però no tancat del tot". Contactada per TV3, Seat no ha volgut fer comentaris.

El centre de Barcelona se sumarà als que la companyia ja té a Fremont (Silicon Valley) i Independence (Estats Units), Tsukuba (Japó), Singapur i Xangai (Xina). L'empresa té set fàbriques a la Xina i gairebé 8.000 treballadors, entre els quals hi ha 2.000 enginyers i tècnics.

Per la seva banda, Volkswagen té previst tenir sis gigafactories a Europa. Una ja la té a Skelleftea (Suècia) amb Northvolt de soci tecnològic; la segona la farà a Salzgitter amb Gotion, i de la resta, només se sap que una seria a Espanya i una altra es preveu a l'Europa de l'Est (molt probablement a la República Txeca o Eslovàquia, on Volkswagen té una forta presència a través de Skoda).


On serà la fàbrica de bateries?

La tercera fàbrica serà a Espanya, però tot i que la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, va anunciar fa gairebé un any que seria "a prop de Martorell", poc després es va desfermar una cursa política regional per aconseguir la planta. Catalunya semblava despenjada, amb l'Aragó (al mig de moltes fàbriques de producció) i Extremadura (al costat de les mines de liti) al capdavant. Però diverses fonts asseguren que s'està fent tot el possible, i per això hi ha proposades dues ubicacions oficials: Lleida i Tarragona, en terrenys de propietat mixta entre l'Incasòl i alguns privats.

En tot cas, de les cinc principals baules de la cadena per electrificar la indústria de l'automòbil (mineria, química, fàbrica de bateries, fàbrica de cotxes i reciclatge de bateries), bona part se situarien a Catalunya. La mineria serà a Extremadura, i la química i la fàbrica de bateries són les que estan en l'aire. Però la fàbrica de cotxes no es mourà de Martorell i la possibilitat d'atraure el reciclatge de les bateries a Catalunya també hi és. El 80% del valor de la bateria es genera als dos primers passos, i el 20% restant on s'ubiqui la fàbrica.

Oportunitat per a Nissan Barcelona

Un dels efectes que pot tenir de retruc la decisió de Gotion d'instal·lar-se a Barcelona per ser el soci tecnològic de Volkswagen és donar un cop de mà de forma inesperada a Nissan Zona Franca. La xinesa Gotion acaba de signar un acord amb la seva compatriota productora de cotxes Great Wall Motors, justament l'empresa preferida per administracions i sindicats per reindustrialitzar Nissan Barcelona.

Fonts coneixedores del procés desmenteixen que la decisió de Gotion tingui res a veure per ara amb l'interès de Great Wall per Nissan Barcelona, però que el centre tècnic d'un dels seus proveïdors de bateries sigui aquí sempre suma. En tot cas, les possibilitats que Great Wall es quedi amb Nissan Barcelona ara per ara pengen d'un fil.

Fa dues setmanes, Great Wall va enviar una carta a les administracions informant que abandonava el procés perquè la fàbrica li quedava petita. Administració i sindicats ho van interpretar com una mesura de pressió per seguir negociant, i tot i que s'està treballant en una reunió de màxim nivell entre el conseller Torrent i la ministra Maroto amb el president de la companyia, a hores d'ara no hi ha res tancat. Des del Ministeri d'Indústria s'assegura que la xinesa està valorant seriosament la nova oferta. De ben segur, però, que l'arribada de Gotion serà un punt a sumar a la central de Great Wall.

 

ARXIVAT A:
MobilitatSeat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut