El logotip de Nissan, a la fàbrica de la Zona Franca
El logotip de Nissan, a la fàbrica de la Zona Franca

Perilla l'oferta xinesa de Great Wall per quedar-se la fàbrica de Nissan Zona Franca

Demanen més diners públics per adaptar la planta per produir fins a 300.000 vehicles anuals, i els sindicats sospiten i demanen més implicació política

Iván Gutiérrez Actualitzat

La via xinesa per reindustrialitzar la fàbrica de Nissan a Barcelona trontolla. L'empresa Great Wall era l'opció prioritària per a sindicats i administració quan Nissan marxi de la Zona Franca d'aquí un mes. Però ara, segons apunten fonts coneixedores de la negociació, tot ha canviat i l'oferta xinesa perilla.  

Fa només tres setmanes que una comitiva tècnica de l'empresa va visitar la planta de la Zona Franca, tal com va avançar TV3. Però els resultats d'aquesta visita no han estat positius. No almenys amb els nous plans que Great Wall Motors té ara sobre la taula.

Si en un primer moment preveia produir 150.000 vehicles el 2025, ara en vol fer el doble, i arribar fins als 300.000. És per això que la companyia xinesa posa en qüestió la capacitat productiva, ja que a la Zona Franca es poden fabricar un màxim de 200.000 vehicles a l'any.

Diferents fonts coneixedores del procés sospiten que aquesta nova capacitat productiva pot ser una estratègia negociadora, una "excusa per esprémer l'administració".

Altres veus del sector de la indústria de l'automòbil posen en qüestió que una marca nova i gens consolidada com Great Wall Motors pugui produir 300.000 vehicles:

"Si no tens vendes a Europa equivalents a aquests cotxes, no produiràs mai 300.000 vehicles. Hyundai va trigar vint anys a tenir vendes a Europa que li permetessin produir 150.000 unitats".

Responsables de Great Wall, amb la direcció de BMW l'any 2019 (Europa Press)
Responsables de Great Wall amb la direcció de BMW l'any 2019 (Europa Press)

Més diners públics  

Per redreçar la situació, els xinesos demanen més diners i incentius públics per adaptar la fàbrica a les seves necessitats. Al pla avançat fa unes setmanes, la companyia preveia invertir 167 milions per adaptar la fàbrica, però amb la nova capacitat que afirmen que necessiten aquesta xifra augmentaria.  

Des de la comissió de reindustrialització, formada per sindicats, administració i empresa, s'està avaluant la situació per fer els passos necessaris per desencallar la negociació. Per això, els sindicats ja han demanat la implicació del "més alt nivell polític per negociar amb el màxim directiu de la companyia".  


Qüestionen el pla laboral  

Una de les potes ineludibles per a qualsevol empresa que vulgui ocupar les instal·lacions de Nissan és el pla laboral. Qualsevol pas que no es faci amb el vistiplau dels treballadors no es podrà fer, ja que una de les clàusules del pacte entre empresa i sindicats és el traspàs dels actius sempre que vagi lligat a l'ocupació.

I és precisament això el que qüestiona Great Wall Motors, que no veu clar ni la garantia d'ocupació pactada (uns 1.500 treballadors que cobrarien segons el conveni del sector més un 20%) ni que l'entrada dels extreballadors de Nissan a la nova companyia sigui per ordre d'edat (de més grans a més joves).  

Els sindicats exploren altres opcions

El nou gir dels esdeveniments ha fet que els sindicats ja no considerin preferent l'opció xinesa, i s'obrin a explorar i activar els pla B i C que hi havia sobre la taula. En aquest cas, seria activar el hub de descarbonització impulsat per QEV amb diferents empreses més petites especialitzades en el vehicle elèctric, i que ara s'havia assignat al centre de Sant Andreu.

L'altra opció que hi ha a la recambra és la de la belga Punch. El problema amb aquestes dues opcions és que depenen de la transmissió de patents per part de Nissan per continuar fabricant la furgoneta ENV-200 i la pickup.

 

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut