Els viatgers han tornat als aeroports "abans del que es preveia", segons el sector (ACN/Aina Martí/Miquel Vera)

Alerten d'un estiu molt complicat a l'aeroport del Prat per falta de personal

Els sindicats creuen que la tensió que ja es viu als principals aeroports europeus acabarà arribant a Barcelona "com un efecte bumerang"

Redacció/Agències

Aeroports com el del Prat estan recuperant de cop el ritme de feina previ a la pandèmia de covid-19 sense prou personal per afrontar-ho. És la denúncia que fan els sindicats del sector aeri, que preveuen un estiu molt complicat, amb cues, retards i cancel·lacions, si les empreses no reforcen les plantilles de forma immediata.

Asseguren que no hi ha prou treballadors en cap de les posicions habituals, des del handling fins als controls policials, passant per controladors aeris o pilots.

De fet, companyies com Easyjet, Lufthansa o KLM ja han hagut de cancel·lar vols per falta de treballadors en diversos aeroports europeus i hi ha dubtes que aeroports i companyies aèries puguin absorbir la tornada del turisme massiu.

La situació de l'aeroport de Barcelona-el Prat és millor que la d'aeroports molt més tensionats, com els d'Amsterdam, Frankfurt o Londres, però les plantilles "comencen a patir molt" quan encara no s'ha arribat a l'estiu, segons ha advertit a l'ACN el president del comitè empresa d'Iberia i responsable del sector aeri d'UGT, José Antonio Ramírez.

Els sindicats reclamen un reforç de plantilles en tots els àmbits del sector (ACN/Gemma Sánchez)

"Hi ha una massificació, la gent torna a viatjar i comencem a patir molt per poder atendre els passatgers perquè no hi ha la gent adequada per fer el handling", explica Ramírez, que assegura que han demanat un reforç urgent de plantilles:

"Estem entre el 75% i el 85% de la plantilla i hem fet una crida a les empreses perquè el reforç es faci de forma immediata."

Companyies com Vueling o Level, del grup IAG, asseguren que gràcies als ERTO han pogut reconfigurar la plantilla sense problemes, un punt que els sindicats posen en dubte.

Ramírez alerta que els problemes d'altres aeroports acabaran notant-se al Prat en "un efecte bola de neu": "El problema és que els passatgers que van d'aquí a Amsterdam, Londres, Gatwick, Frankfurt o Brussel·les, aeroports que estan molt tensionats, després tornen en efecte bumerang i retornen el problema a Barcelona".


Hi podria haver un col·lapse?

Alícia Casart, directora del gabinet d'estudis d'Infraestructures de la Cambra de Barcelona, també creu que "es podria produir un col·lapse si no es dimensiona els efectius de manera apropiada a la demanda prevista que arribi".

Fa una crida al govern espanyol perquè gestioni a temps la falta d'efectius en control de passaports. Casart diu que "no seria excusable" que l'executiu espanyol no s'avancés al problema en un tema "que pot ser controlable internament".

Actualment, el mateix volum de passatgers no Schengen està a nivells del gener del 2019.

Els sindicats creuen que la tensió que afecta els aeroports europeus acabarà arribant al Prat (ACN/Aina Martí/Miquel Vera)

Joan Bóveda, del Col·legi d'Economistes de Catalunya, creu que l'amenaça de col·lapse no farà canviar de plans els passatgers, i posa xifra a aquest augment de controls necessari al Prat comptant, només, els 5 milions de viatgers britànics previstos les pròximes setmanes que s'hauran de controlar: 10.000 més al dia.

"Els controls passaran de 30.000 diaris a més de 40.000 al dia, i això suposa necessitats importants d'augment de plantilla."

 

Algunes plantilles, a la meitat?

Als aeroports catalans, els ERTO han protegit les plantilles fixes i la problemàtica se centra a recuperar els empleats temporals, que fa dos anys representaven la meitat del total.

No només els treballadors de Vueling han demanat un reforç de plantilla. També empreses com Ryanair es troben "curts de personal" i amb dificultats per cobrir vacants, deixant mig buits els cursos de formació del personal, segons ha explicat la secretaria general de la secció sindical d'USO de la companyia irlandesa, Lidia Arasanz.

Arasanz reconeix que, en part, també els falta plantilla pel personal que hi ha de baixa mèdica, "entre covid i altres", però denuncia que els fan fer "moltes hores, jornades molt intenses i molt dures".

La falta de personal i les males condicions de feina són alguns dels motius que han portat la plantilla de Ryanair, que està en plena negociació del conveni, a convocar una vaga de personal els dos primers caps de setmana d'estiu.

Les ganes de viatjar ha agafat el sector "per sorpresa"

Una setmana abans de l'inici de l'estiu, els empleats del sector constaten que el creixement de la demanda de vols tant de viatges com de negocis "ha agafat el sector per sorpresa" i "poc preparat" i que no preveien "sortir de la pandèmia tan aviat", segons Javier Fernández-Picazo, secretari del sindicat de pilots Sepla, que puntualitza que la recuperació dels nivells del 2019 no estava prevista que arribés fins al 2024.

Cues a l'aeroport del Prat, aquest dissabte (ACN/Aina Martí/Miquel Vera)

En el cas dels pilots, també s'ha detectat un descens de treballadors tot i que més petit que en altres feines del sector com les del handling. Les jubilacions no s'han cobert perquè "la indústria és molt prudent a l'hora de fer contractacions" enmig d'una crisi econòmica amb preus alts de combustible, assegura el representant de Sepla.

Així doncs, les empreses estan "programant a màxima capacitat amb menys avions i tripulació de reserva que el 2019", resumeix Fernández-Picazo, fet que tensa molt més l'operativa.

Les companyies aèries, per la seva banda, anticipen retards però relativitzen la possibilitat de problemes operatius greus. Fonts de Ryanair i de Vueling consultades per l'ACN asseguren que operaran tots els vols previstos per a l'estiu i que la falta de personal no provocarà cancel·lacions, com ha passat a l'alemanya amb Lufthansa. Això sí, adverteixen que hi pot haver retards.

 

ARXIVAT A:
TurismeAeroports
Anar al contingut