Dubten que aeroports i companyies aèries puguin absorbir la tornada del turisme massiu

Vuit milions de britànics hauran de passar pels controls de passaport, i aquest només és un dels problemes que es preveuen als aeroports d'Espanya aquest estiu

RedaccióActualitzat

La tornada del turisme massiu després de més de dos anys de pandèmia està passant factura al sistema aeroportuari europeu, en forma de llargues cues i aglomeracions.

Per això, molts passatgers intenten evitar-se problemes anant amb 3, 4 o més hores d'antelació a l'aeroport, per assegurar-se que agafaran l'avió.

Està passant arreu d'Europa, i també afecta a Espanya, on aquest cap de setmana s'ha vist molta gent esperant per poder passar els controls:


El Prat, a nivells del 2019

A l'aeroport del Prat, per exemple, aquest dimarts hi ha programats 755 vols, el que representa el 84% dels que va haver-hi el mateix dia del 2019, de manera que ja estem gairebé als nivells prepandèmia.

Són problemes que ja fa setmanes que s'arrosseguen, especialment als controls de passaports, on hi ha queixes que hi falten agents.


500 agents més als aeroports

Per això el Ministeri de l'Interior té prevista la incorporació d'uns 500 efectius més el dilluns 20 de juny, cosa que hauria de permetre cobrir amb condicions la temporada turística.

Però les agències de viatges no hi estan d'acord, i adverteixen que aquests reforços poden quedar-se curts, principalment perquè ara els turistes del Regne Unit ja no són ciutadans de la Unió Europea.


Els britànics, un problema pel Brexit

Concretament l'associació d'agències de viatges especialitzades, l'Acave, calcula que vindran a Espanya uns 8 milions de britànics, cosa que suposa molta més gent passant pels controls de passaports:

"S'han de prendre mesures urgents per dimensionar adequadament l'arribada de turistes, especialment del mercat britànic, i evitar el col·lapse."

Els ciutadans britànics ja fa setmanes que s'estan queixant d'aquesta conseqüència del Brexit:


Les plantilles de les companyies també es poden quedar curtes

Més enllà dels controls de passaport atapeïts, hi ha un altre problema, més estructural, que pot comportar maldecaps aquest estiu: la falta de personal en algunes aerolínies.

De moment, companyies com Easyjet, Lufthansa o KLM ja han hagut de cancel·lar vols per falta de treballadors a les seves plantilles.


Els ERTO han facilitat recuperar les plantilles

Altres, com Vueling o Level, del grup IAG, diuen que no tindran problemes: ho assegura Lucía Adrover, directora comercial d'aquesta companyia:

"Davant d'aquest increment de capacitat hem dimensionat la plantilla per poder oferir el millor servei a la nostra clientela."

Ho han aconseguit gràcies als ERTO, que els han permès recuperar les plantilles d'abans sense massa problemes: ho ha assegurat Javier Gándara, president de l'associació de línies aèries:

"No hi ha cap mena de caos als aeroports espanyols, crec que cal posar en valor el que hem fet a Espanya, podem assumir la demanda addicional, però això no ens aïlla dels problemes que pugui haver-hi a la resta d'Europa."

Personal de terra i controladors, un altre punt feble

Les plantilles del personal de terra dels aeroports també es poden quedar curtes aquest estiu: ho afirma Antonio Escobar, portaveu del sindicat de tripulants de cabina Sitcpla:

"Aena ha posat menys mitjans en els controls d'equipatge, és un símbol que les cues es poden repetir."

Més a llarg termini, els controladors aeris alerten que en faran falta els pròxims anys: Pau Marí, portaveu del sindicat USCA, assegura que s'està incomplint el ritme d'incorporació dels 400 nous controladors pactats per al 2025:

"L'empresa està dient que està incorporant molts controladors i és cert fins a cert punt, però s'ha de tenir en compte que els controladors que s'incorporen no són operatius fins a 2 anys després."

Falten 100.000 treballadors als aeroports del Regne Unit

Però l'epicentre dels problemes aeroportuaris a Europa és ara mateix als aeroports del Regne Unit, on a més dels problemes que es troben els seus ciutadans a la UE, hi falten molts treballadors.

S'ha arribat a xifrar aquest dèficit en 100.000 persones, un 30% de les quals són ciutadans de la Unió Europea, i per això ara és molt més difícil de contractar-los.

És una de les conseqüències més palpables del Brexit, però que ha trigat dos anys a plasmar-se, a causa d'una pandèmia que ho ha alentit tot.

 

ARXIVAT A:
TurismeMobilitatAeroports
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut