PuntCat anima el sector turístic de la Costa Brava a millorar amb les noves tecnologies

Animar els empresaris i directius del sector turístic a treure profit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) és un objectiu en aparença ambigu que troba concreció cada vegada que té lloc un acte dedicat a demostrar usos reals d'aquestes eines. Això és el que ha succeït avui a Lloret de Mar, en una trobada que convocava Pimec i la fundació PuntCat.
janquim

PuntCat anima el sector turístic de la Costa Brava a millorar amb les noves tecnologies

Animar els empresaris i directius del sector turístic a treure profit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) és un objectiu en aparença ambigu que troba concreció cada vegada que té lloc un acte dedicat a demostrar usos reals d'aquestes eines. Això és el que ha succeït avui a Lloret de Mar, en una trobada que convocava Pimec i la fundació PuntCat.
Actualitzat
Davant d'una cinquantena d'assistents, entre els quals hi havia un grup d'estudiants d'hostaleria, s'han exposat les claus d'aquesta transformació. No és estrany que les empreses turístiques vegin a internet un factor clau per a la seva renovació, ja que els usuaris són els que des de fa temps ja han optat per aquesta via a l'hora de descobrir indrets, fer reserves i comentar després la seva experiència.

Conserges al Twitter

Albert Barra
, director general d'HotelJuice, una empresa que atén les necessitats d'un sector que sovint externalitza aquesta tasca, ha recordat que la reputació digital és un factor essencial i ha subratllat el paper dels clients com a prescriptors. Per això els ha convidat a trobar vies de relació amb aquests usuaris al mateix temps que ha fet notar que el que compta no és el nombre de seguidors que algú té en una xarxa social sinó de quina manera aquestes eines els permeten vendre els seus productes i serveis.

Hi ha exemples que han interessat i que ja formen part d'una nova manera d'entendre aquesta relació, com ara el compte al Twitter que té Hyatt, amb un servei de consergeria que ajuda els clients, i els que no ho són, a aconseguir serveis extres, com ara l'adquisició d'unes entrades per a un espectacle.

Reserves amb un blog

Una eina menys comuna, com és el blog corporatiu firmat pel màxim responsable d'un grup tan poderós com Marriott, és la segona via preferida a l'hora de fer les reserves, de manera que el diàleg que Bill Marriott estableix, gràcies a unes intervencions que enregistra quan el duen amb cotxe, acaba convertint-se en una font directa d'ingressos.

Altres vegades, la solució rau a crear una xarxa, bé per atendre uns clients fidelitzats, com fa Starwoood, o bé per aplegar ofertes diverses que coincideixen en el tipus d'experiència que cerca el client, com intenta Rusticae.

Altres cops, les eines permeten que un hotel mitjà aconsegueixi clients i els ofereixi un tracte per damunt de la seva categoria, com passa amb el compte al Twitter de RogerSmith. També hi ha casos particulars en què es pot trobar la millor oferta d'hotels diversos però que són de la mateixa ciutat, com a Amsterdam entre altres llocs.

Integrar les eines per conèixer els clients

El professor Oriol Miralbell ha exposat també diversos casos d'èxit i ha fet comprendre als que l'escoltaven que per aprofitar aquestes possibilitats fa falta que les empreses d'un sector que és clau a Catalunya integrin la informàtica i un coneixement més profund dels clients. Com s'ha dit en aquesta jornada, els hotelers tendeixen a creure que venen llits però el que de debò ofereixen és una experiència que provocarà una reacció positiva o queixosa dels que l'han viscuda, en funció que se n'hagin cobert les expectatives.

Per aquest motiu, algú com Josep Maria Raventós els ha animat a fer servir instruments que indiquin l'estat d'opinió, basats en una sola pregunta que faci saber si el servei serà recomanat a algú més. Com en aquell anunci de detergent en què el que és essencial era descobrir amb quants veïns s'havia compartit una informació positiva, el sector turístic depèn potser més que d'altres de les reaccions de la clientela. Opinat vol contribuir a trobar les respostes adequades.

Miralbell també ha animat els empresaris a buscar les ajudes que hi ha en el sector públic i que per raons desconegudes no acaben de ser prou sol·licitades des de Catalunya, si més no en contrast amb l'ús que se'n fa en altres indrets com ara Madrid. És una mica paradoxal que el sector turístic aparegui amb un cert endarreriment quan les principals empreses que empenyen aquesta transformació al conjunt d'Espanya són justament catalanes.

Evangelització sectorial


Més enllà de les grans empreses del sector, com ara Serhs Tourism, que ha multiplicat per deu en pocs anys la seva inversió en tecnologia, com ha explicat el seu responsable, Xavier Casado, també hi ha mostres d'una actuació més modesta però que apunta en la mateixa direcció. Aquest seria el cas de Femturisme, un espai que intenta aportar rutes possibles als seus usuaris i que han creat dos joves emprenedors, de Palafrugell i Cerdanyola del Vallès, amb la intenció d'aportar materials vinculats al país i, també, és clar, amb la vocació d'obtenir un rendiment.

La jornada d'avui és la segona que convoca PuntCat, que va encetar aquesta missió evangelitzadora amb el sector del vi a Vilafranca del Penedès. Com explica a aquest mitjà el seu director, Jordi Iparraguirre, es tracta d'anar traslladant aquest afany per fer un ús pràctic i real de les TIC, mirant d'adaptar-se a les demandes de cada sector. Pels pròxims mesos tenen previstes noves iniciatives per facilitar a l'empresariat català un acostament cada vegada més urgent a la realitat d'un canvi que les tecnologies impulsen i que els ciutadans ja esperen veure quan adquireixen productes i serveis.