Ensenyament aprova una resolució per millorar les contractacions de docents substituts

Mestres i pares es queixen de la falta de substituts a les escoles. Ensenyament suavitza l'aplicació del decret que fins ara només preveia substituir les baixes a partir del desè dia quan coincideixin massa docents de baixa i aprova una resolució amb la intenció de millorar la fluïdesa en determinades contractacions.
Ensenyament aprova una resolució per millorar les contractacions de docents substituts
Barcelona

Ensenyament aprova una resolució per millorar les contractacions de docents substituts

Mestres i pares es queixen de la falta de substituts a les escoles. Ensenyament suavitza l'aplicació del decret que fins ara només preveia substituir les baixes a partir del desè dia quan coincideixin massa docents de baixa i aprova una resolució amb la intenció de millorar la fluïdesa en determinades contractacions.
Redacció Actualitzat
Un mestre fent classe.

Les escoles i instituts tenen problemes de personal.

Quan fa un mes i mig que ha començat el curs escolar, molts directors i docents d'escoles i instituts es queixen de falta de personal. El decret que el govern espanyol va aprovar l'abril passat per estalviar diners en educació establia que només se substituirien les baixes de més de deu dies. A més, el departament ja no ofereix als substituts contractes al 100% de la jornada, sinó inferiors. Tot plegat, diuen molts ensenyants, està repercutint negativament en la qualitat de la feina que fan.

La directora de l'escola barcelonina Coves d'en Cimany, Neus Anglada, explica que la persona que feia les classes d'educació física es va posar malalta i fins que no van passar dues setmanes no va arribar el substitut i que "la mestra d'anglès no va ser substituïda, perquè el permís era de 15 dies i, per tant, un cop acabada ha tornat i ja està." Els nens no han fet anglès durant 15 dies.

A Balaguer, l'escola Mont-Roig també passa dificultats. Els coincideixen sis persones de baixa i han passat dies amb tres substituts. Ara els ha arribat el quart. Lamenten que, a més, aquest curs se'ls contracti per al 86% de la jornada i no pas per al 100%. Cristina Carbonell, la directora de l'escola Mont-Roig diu que "aquesta situació no ens permet desenvolupar la nostra feina amb les condicions de qualitat que ens agradaria. I, fins i tot, en casos excepcionals hem hagut d'ajuntar dues aules i fer una activitat que no estava dintre de les previsions, però ens hi ha abocat."

Situacions semblants també es viuen als instituts. Vicente Pérez, el director de l'Institut Torres i Bages de l'Hospitalet de Llobregat, explica que "tenim dues baixes de quinze dies i encara no ens ha arribat el substitut. Amb retallades d'aquest tipus, voler millorar la qualitat de l'ensenyament és impossible, és com voler anar a la lluna amb un autobús."

Aquestes queixes es reprodueixen des que les baixes no es cobreixen fins a l'onzè dia lectiu. Mentre no arriben els substituts, són els mestres dedicats a reforços i desdoblaments els que atenen els alumnes.

Leonor Carbonell, la directora de l'escola Pompeu Fabra de Barcelona admet que "es minora l'atenció a les altres classes."

La majoria de directors coincideixen en el fet que, de totes les mesures que s'han aplicat en els últims cursos, la de les substitucions és la que més negativament està afectant els centres i la que més poden notar directament els alumnes.

Davant d'aquesta situació, segons ha pogut saber TV3, el departament d'Ensenyament ha aprovat una resolució amb la intenció de millorar la fluïdesa en determinades contractacions. Està en vigor des de divendres i s'aplica en els casos més complicats, en què coincideixen més d'una incidència en un centre. Per exemple, quan hi ha baixes simultànies de 5 a 10 dies, si n'hi ha una altra de més llarga, aquesta última se substitueix des del primer dia.

En el cas que la baixa sigui la d'un mestre que ja està fent una substitució o les llicències llargues per assumptes personals també es cobreixen des del primer dia.

Josep Maria Pérez, director de Serveis Territorials del Baix Llobregat, assegura que "bàsicament són problemes que no són majoritaris, el cas d'una UCE, o un centre d'educació especial, però que són molt difícils per a l'equip de professors. Malgrat tot, com que sortirà algun cas més, tenim les instruccions claríssimes, com no podia ser d'una altra manera, d'aplicar el sentit comú, amb criteris pedagògics, i quan hi hagi una casuística no recollida, des dels Serveis Territorials actuarem."