Madrid

L'augment de l'ús dels "drones" fa pensar en una regulació encara inexistent a Espanya

L'augment del nombre i tipus de "drones", aparells que volen de forma teledirigida, forçarà ben aviat una regulació sobre els seus usos. El seu potencial per a ús civil tot just comença a explotar-se aquí, mentre que els Estats Units ja els fan servir per atacar els seus objectius militars a distància.

RedaccióActualitzat

L'augment del nombre i tipus de "drones", aparells que volen de forma teledirigida, forçarà ben aviat una regulació sobre els seus usos. El seu potencial per a ús civil tot just comença a explotar-se aquí, mentre que els Estats Units ja els fan servir per atacar els seus objectius militars a distància. El "30 minuts" d'aquesta diumenge avalua els efectes que aquest ús militar està tenint entre la població civil.

Quan el "Milano", un dels quatre prototips pensats i muntats a l'INTA, estigui enllestit pesarà una tona, tindrà una autonomia de vol de 7 hores i es dedicarà, en funció de qui el compri, a missions d'observació militar o civil.

Francisco Muñoz, cap de Programes Aeronàutics INTA, diu que "les observacions al camp de batalla sempre han estat molt importants en el camp de batalla, però immediatament es van veure les aplicacions civils".

Va ser als anys 90 que en aquest laboratori d'investigació del Ministeri de Defensa van idear els primers prototips espanyols.

Muñoz explica que "ja fa molts anys es van detectar aplicacions per a seguiments d'oleoductes, de línies d'alta tensió, de serralades, de costa, per a prevenció d'incendis".

Des de llavors, hi ha hagut una autèntica eclosió a escala mundial.

José Cano, cap de Projectes RPA INTA, explica que "a quest nivell estan evolucionant moltíssim, perquè hi ha gent, sobretot universitats, que estan treballant en el desenvolupament d'aquests prototips. Són sistemes econòmics, barats, als quals hi pot accedir gairebé qualsevol."

Però, avui dia, a l'estat espanyol sobrevolen l'espai aeri uns dos-cents aparells no tripulats destinats a ús civil que operen en la alegalitat.

Segons Manuel Oñate, president d'AERPAS, "actualment no hi ha cap normativa a Espanya i aquest és probablement el principal fre amb què es troba el sector".

Aquests petits aparells capaços de vigilar plagues, cabals de rius o incendis només poden volar en zones acotades i sota paràmetres de seguretat. L'Agència Espanyola de Seguretat Aèria està elaborant la futura normativa que regularà les operacions.

Isabel Maestre, directora d'AESA, diu que el primer és la seguretat. "D'entrada, el vol ha de ser visual, vol dir que el pilot té l'aparell a la vista i no el pot allunyar per evitar que pugui col·lisionar amb un altre aparell."

Al final de la dècada es calcula que, als Estats Units, hi volaran uns 30.000 RPAs o "drones" capaços, no només d'observar, sinó també de fer altres feines, com per exemple rescats en situacions de catàstrofes.

La revolució del cel és a un pas, sobretot quan els aparells estiguin més avançats tecnològicament. i per llavors serà imprescindible una regulació al cel com la que ara hi ha a les carreteres.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut