Els bloguistes de la Catosfera debaten sobre les possibilitats de les xarxes socials

La cultura, la política, els mitjans de comunicació, les noves empreses i l'ús que fan de les xarxes socials han protagonitzat la segona jornada de la Catosfera, la trobada de bloguistes que se celebra per tercer any a Granollers.
Els bloguistes de la Catosfera debaten sobre les possibilitats de les xarxes socials
Granollers / janquim

Els bloguistes de la Catosfera debaten sobre les possibilitats de les xarxes socials

La cultura, la política, els mitjans de comunicació, les noves empreses i l'ús que fan de les xarxes socials han protagonitzat la segona jornada de la Catosfera, la trobada de bloguistes que se celebra per tercer any a Granollers.
Actualitzat
Les jornades de la 3a Catosfera han acollit més de 500 assistents.

Les jornades de la 3a Catosfera han acollit més de 500 assistents.

Els debats del dia han evidenciat que l'aprofitament de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) encara es troba a les beceroles i que suscita més dubtes que certeses.

Així s'ha pogut comprovar a la taula dels partits polítics (amb presència del CiU, PSC i ERC, i l'absència d'IC i el PP), on hi ha hagut coincidència a creure que l'anomenada "política 2.0" no és el mateix que la utilització de les noves eines per part dels polítics. L'exdiputat socialista José Antonio Donaire ha llançat una proposta per afavorir una "democràcia deliberativa" basada en la participació dels ciutadans.

Canvi d'estil també en els lideratges

Per això ha assegurat que les xarxes socials no serveixen per prendre decisions sinó per traslladar opinions i millorar projectes. El diputat de CiU Carles Puigdemont s'ha mostrat convençut que els partits que no aprenguin a connectar amb aquestes xarxes no tindran possibilitats, però al mateix temps ha reconegut que encara és aviat per saber "si tot això només serà un divertiment" o si tindrà efectes reals. Puigdemont no ha evitat la menció de la xarxa que la seva formació política ha presentat recentment.
 
Per la seva banda, Ignasi Llorente, secretari d'imatge d'ERC, ha expressat el dubte que els "lideratges de ferro de fa una dècada" siguin possibles avui dia a causa d'una proximitat que "ha posat al descobert que els polítics" són "persones com les altres".

Endogàmia i ciberactivisme

El dilema més destacat rau a esbrinar si una xarxa obre possibilitats o manté entorns tancats. Àngel Colom, que ha participat en una taula sobre el catalanisme i la capacitat d'adquirir força per part dels ciutadans independents, ha sabut provocar un debat amb la idea que les xarxes poden ser endogàmiques. Donaire hi ha coincidit, assegurant que ell mateix ha après dels que no pensen com ell perquè li han obert un altre punt de vista.
 
Mentre es discutia si a Catalunya els ciberactivistes amb majoria són els partidaris de la independència, a les pantalles on es penjaven els missatges en directe dels assistents, a través del Twitter, s'hi han "penjat" els enllaços dels rànquings dels bloguistes catalans, com el de Cercablocs i el d'Alianzo.

En aquesta discussió, els ponents han estat d'acord que quan hi ha un objectiu concret és més fàcil comptar amb la participació de les persones. Aquest podria ser el cas de la campanya per manifestar-se a Brussel·les a favor de la independència o de la recent reacció a la vaga de cinemes, però també s'ha esmentat l'acció a la xarxa per donar suport a l'editorial conjunt de dotze diaris sobre la sentència de l'Estatut.

Museus i empreses

L'altra qüestió central dels debats d'aquest dissabte era un conjunt d'interrogants sobre la utilització de les noves eines per part d'empreses i institucions. En el cas de la cultura, s'han presentat als bloguistes les experiències del Museu Picasso de Barcelona, el CCCB i la revista literària "LletrA".

En general, s'ha reconegut que tot just estan començant a assajar com poden trobar vies de comunicació amb els seus usuaris potencials i s'ha expressat el temor per saber sostenir el compromís de participar a les xarxes socials una vegada s'hi han llançat. El Brooklyn Museum s'ha posat com un model a imitar, no sense certa fascinació per la seva capacitat d'aplegar 30.000 seguidors al seu compte del Twitter.

La jornada també ha permès presentar als bloguistes l'èxit d'empreses emergents com Loogic, EyeOs, Comunitae, Inspirit o ITnet.

A més dels debats que ha acollit la sala dels plenaris, en altres sales s'han fet reunions de grups més reduïts, com ara un primer encontre de representants de les anomenades "catosferes locals", les agrupacions de blogs que comparteixen l'interès per un territori. Els organitzadors calculen que en les dues jornades d'aquesta 3a Catosfera hi han assistit més de 500 persones.

Nota per al lector: aquesta crònica no fa cap esment de la taula sobre mitjans de comunicació, amb Nacho Escolar, Pau Llop, Albert Jordana i Silvia Cobo, per evitar un conflicte ètic, ja que l'enviat del 3cat24 a la Catosfera era un dels ponents.

NOTÍCIES RELACIONADES