Sils

L'Institut de Sils, entre els exemples d'escoles que canvien el món

César Bona, finalista al "Nobel" d'Educació el 2014, inclou el projecte de l'Institut de Sils al seu llibre sobre escoles innovadores

RedaccióActualitzat

Considerat com un dels millors mestres d'Espanya –és mestre d'Educació Primària a Saragossa, llicenciat en Filologia Anglesa i finalista el 2014 al Global Teacher Prize– César Bona destaca la feina de l'Institut de Sils, a la Selva, i la posa d'exemple per a altres centres educatius del país. Creu que no cal mirar a l'estranger per copiar altres sistemes, i que el que cal és potenciar la feina en equip i que l'administració aposti per millorar la formació del professorat.

En el seu últim llibre, "Las escuelas que cambian el mundo", ha visitat diferents centres amb projectes innovadors, entre ells, l'institut de Sils. Ho ha explicat a Catalunya Ràdio aprofitant que ha passat per Girona.

"Per a mi és un luxe haver estat amb ells dos o tres dies, i puc dir-te que el César que els va visitar el primer dia i el que se'n va anar després del segon o tercer dia és diferent. Perquè veu que les coses que ell somiava ja s'estan fent. És educar per a la societat. He parlat amb nois i noies adolescents de 14 a 16 anys que visiten residències per estar amb gent gran o que visiten persones grans que no tenen família o que expliquen contes a altres nens. Totes aquestes coses és importantíssim que es coneguin."

 

 

Bona defensa el sentit comú i compartir la feina ben feta.

"Estem parlant de sentit comú, de veure què necessiten els nens i les nenes, que és una cosa que els adults també necessitem: sentir-nos estimats, escoltats i participar."

Diu que no ens hem de fixar únicament amb experiències que es fan en altres països.

"Valorar el que es fa aquí. Hi ha moltes coses i bones. No cal viatjar milers de quilòmetres per trobar models que funcionen. Hi ha experiències aquí que funcionen tan acadèmicament com socialment, que no és menys important."

També ha parlat de la importància d'un pacte per a l'educació fet pensant en tota la comunitat.

"Des de dalt també és interessant que sàpiguen que quan, finalment, facin un pacte educatiu i social, recordin que no només es representen ells mateixos i el seu partit, sinó que estan representat tota la societat."

♦ César Bona: el millor profe del món? (InfoK)

I ha compartit el que per a ell és el secret d'un bon docent.

"El secret d'un bon mestre són les ganes d'aprendre i millorar. I que aquesta millora sigui pel bé dels nois i noies."

César Bona resumeix així l'èxit en l'educació:

"Les dues paraules més importants en educació són escoltar i compartir. Si no escoltes els nois i les noies, com pretens ensenyar-los alguna cosa?"

L'Institut de Sils, model de bones pràctiques

No és la primera vegada que l'Institut de Sils ha estat reconegut pel seu model educatiu i social. El 2012, la Fundació Bofill destacava en l'estudi "Junts a l'aula" la feina que feia el centre a favor de no separar els alumnes de Secundària segons les seves capacitats.

 

I l'any passat l'Institut de Sils va ser va entrar a formar part de la xarxa d' escoles "Changemaker". Són escoles que escull un jurat de 50 pedagogs internacionals per la seva línia a favor de la innovació i experimentació acadèmica.

♦ Un professor madrileny youtuber, finalista del "Nobel" d'Educació 2017

Com treballa l'Institut de Sils

A l'aula de música, per exemple, en aquest institut tots els alumnes participen tocant un instrument. Poden triar diferents projectes artístics, de natura, també cultiven un hort i un jardí, o humanístics, entre molts altres.

Un dels projectes més curiosos és que ajuden aturats del municipi a fer servir eines bàsiques d'informàtica per poder enviar un currículum, accedir a internet i buscar feina.

El centre col·labora amb entitats i iniciatives promogudes des del municipi, entre les quals hi ha fer companyia als avis del centre geriàtric. En aquests projectes hi participen els alumnes de tercer i quart curs, i es concentren el divendres.

 

L'Institut de Sils té més de 300 alumnes i una trentena de professors. No tenen cursos de Batxillerat i els alumnes marxen després de quart d'ESO.
Des de bon començament, l'equip de professors que el va obrir va voler participar en el territori.

Les famílies també hi participen directament. No hi ha cap restricció per entrar a reunions, parlar amb el professorat o fins i tot a les aules. Es tracta d'un sistema transparent que descarta qualsevol desconfiança en un sistema pedagògic innovador.

 

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut