Barcelona

L'ampliació de la línia 3 del metro va tenir més seguiment i control que la línia 5 al Carmel

El delegat de la constructora Dragados a Catalunya per a l'execució de les obres de la línia 3 de metro de Barcelona, Ricardo Franco, ha explicat davant de la comisió d'investigació pels fets del Carmel que la seva empresa i la direcció d'obres tenien contactes "diàriament" i que els geòlegs de totes dues parts llegien les mesures de convergència amb la mateixa periodicitat, un seguiment que no va tenir la prolongació de la línia 5.

Actualitzat
Ricardo Franco, delegat a Catalunya de Dragados, l'empresa líder de la UTE de la línia 3 del metro, ha afirmat que els geòlegs de la companyia i de la direcció d'obres controlen diàriament les mesures de convergència d'aquestes obres, que estan sota supervisió d'un responsable les 24 hores del dia. Aquest seguiment seria superior al que es va mantenir durant les obres d'ampliació de la línia 5 del metro. Franco, que ha comparegut a la comissió parlamentària que investiga l'enfonsament del túnel de maniobres de la línia 5 del metro al Carmel, ha precisat que en la línia ferroviària en la qual treballa Dragados es valoren diàriament les convergències -deformació del túnel que es produeix a causa de les pressions del subsòl-, mentre que en la línia 5 del metro no es van mesurar en un interval de 70 dies tal com ha reconegut en una compareixença anterior l'administrador d'Eurogeotècnica, Carlos López. Respecte a la responsabilitat de les obres que es duen a terme a la línia 3, Franco ha dit que "en cadascun dels tres torns hi ha un responsable de l'activitat", de manera que cada dia de la setmana, les 24 hores, hi ha una persona encarregada de l'execució dels treballs de construcció. El delegat de Dragados ha subratllat que el director d'obra és la màxima autoritat en els treballs que es duen a terme i és qui té la potestat de paralitzar l'obra si ho creu convenient. "El nostre contracte amb GISA -empresa pública de la Generalitat- especifica clarament que qui dóna l'ordre és el director d'obra", ha manifestat Franco. Avançar a secció completa o en avanç i destrossa Franco ha comentat que, a diferència d'alguns trams de la línia 5, en la 3 no s'ha optat per avançar a secció completa, sinó en avanç i destrossa, alhora que s'ha decidit construir la cua de maniobres a cel obert. Pel que fa a la pregunta de què faria si rebés una notificació que un tram està en observació -com va comentar el director d'obres de la línia 5-, Franco ha assegurat que pararia directament els treballs o demanaria una explicació més explícita. La compareixença de Franco obeeix a la voluntat dels diputats de comparar l'actuació de les empreses implicades en la construcció de la línia 5 del metro amb les de la línia 3, en què s'ha utilitzat el mateix mètode constructiu però no s'ha registrat cap incident. La tretzena sessió de la comissió d'investigació del Carmel ha acabat amb el testimoni de Franco després de més de sis hores d'intervencions. La comissió continuarà dimecres que ve amb la compareixença de tres experts procedents del món acadèmic.
Anar al contingut