Els ministres de la UE acorden que els cotxes emetin un 35% menys de CO2 el 2030

Ara hauran de negociar amb el Parlament Europeu, que proposava una reducció del 40%
Els ministres de la UE acorden que els cotxes emetin un 35% menys de CO2 el 2030

Els ministres de la UE acorden que els cotxes emetin un 35% menys de CO2 el 2030

Ara hauran de negociar amb el Parlament Europeu, que proposava una reducció del 40%
Xavier Duran Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Els estats de la Unió Europea han acordat que els cotxes fabricats a partir del 2030 hauran d'emetre un 35% menys de diòxid de carboni respecte als límits establerts per al 2021. Per a les furgonetes serà del 30%. Més de tretze hores van ser necessàries perquè els ministres de Medi Ambient, reunits a Luxemburg, arribessin a un acord menys ambiciós que el 40% proposat per Parlament Europeu la setmana anterior.

L'oposició d'Alemanya ha estat clau per rebaixar l'objectiu de reducció. El govern de Merkel s'hi oposava perquè podia perjudicar, deia, la indústria de l'automòbil i fer perdre llocs de treball. Finalment, la reducció s'ha aprovat perquè vint estats hi han votat a favor, quatre en contra i quatre s'han abstingut.

L'objectiu s'ha reduït tot i que els ministres de la UE havien expressat preocupació per l'informe donat a conèixer dilluns per l'IPCC -organisme de l'ONU- sobre la necessitat ineludible de prendre mesures sense precedents per evitar que l'augment de la temperatura mitjana del planeta superi 1,5 graus en relació amb l'era preindustrial.

Ara la Comissió haurà de negociar amb el Parlament Europeu per arribar a un acord. El 3 d'octubre, els parlamentaris van acordar una reducció del 40% en les emissions dels cotxes. Com a pas intermedi, proposaven una disminució del 20% per al 2025. Per a les furgonetes, els objectius serien els mateixos.

El Parlament va acordar també que als fabricants que no complissin amb aquests límits se'ls imposarien multes. Els diners servirien per actualitzar la formació dels treballadors afectats pels canvis en el sector de l'automoció. 

Els fabricants també haurien d'assegurar que els vehicles amb zero emissions -els elèctrics- i els de baixes emissions -menys de 50 grams de diòxid de carboni per quilòmetre- suposaran el 35% de les vendes de cotxes i furgonetes el 2030. El 2025 haurien de significar el 20%.

Malgrat les mesures per reduir la contaminació, el sector del transport segueix augmentant el diòxid de carboni que envia a l'atmosfera. L'any 2015, les emisisons d'aquest gas als 27 països de la UE més Islàndia havien disminuït un 23,6%. En canvi, en el sector del transport van augmentar un 16% en el mateix període.

TEMES:
Contaminació Mobilitat Medi ambient Ciència

VÍDEOS RELACIONATS