El Centre de Control Aeri de Barcelona ha gestionat 763.000 vols en els primers 10 mesos de l'any, un 8,7% més interanual

El Centre de Control Aeri de Barcelona ha gestionat 763.000 vols en els primers 10 mesos de l'any, un 8,7% més interanual

El Centre de Control Aeri de Barcelona ha gestionat 763.000 vols en els primers 10 mesos de l'any, un 8,7% més interanual

ACN El Prat de Llobregat.-El Centre de Control de Trànsit Aeri de Barcelona, que dona servei als quatre aeroports catalans i a cinc més de la franja mediterrània, ha gestionat en els 10 primers mesos de l'any 763.000 vols, un 8,7% més que en el mateix període de l'any passat. Una xifra que supera àmpliament el 2,2% de creixement que han registrat de mitjana els aeroports europeus. Del total, 548.802 vols, l'11,2%, han estat vols internacionals, 137.498, el 3,5% del total, nacionals, i l'1,2%, 77.047 sobrevols. El controladors aeris critiquen que aquest increment del nombre d'operacions no està acompanyat d'un increment de les plantilles. En aquest sentit, Marc Garcia, portaveu d'USCA a Catalunya, recorda que Aena fa 10 anys que no contracta nous controladors i que això, a la llarga, "pot posar en perill la seguretat a i la qualitat del servei" a aeroports com el del Prat que aquest passat estiu ha registrat un miler d'operacions diàries.

Marc Garcia assegura que les plantilles actuals de controladors a l'estat espanyol "estan envellides i cansades" i que cal un increment urgent de personal per fer front amb garanties de seguretat i de qualitat del servei a l'augment del nombre d'operacions que es registra any rere any. "Treballem al límit legal del descans que marca el conveni", lamenta Garcia.Malgrat que és una situació habitual a molts aeroports de l'Estat, Garcia apunta que a l'aeroport de Barcelona, que aquest estiu ha tingut pics de 1.000 operacions diàries, la situació s'està fent insostenible. Aquí, per exemple, explica que els problemes operatius de Vueling d'aquest mes de juliol han fet que "les nits d'estiu hagin estat molt dures" pels retards acumulats que han obligat a allargar les jornades laborals dels controladors. Aquí, Garcia lamenta que tot i que l'aeroport del Prat ha estat en determinats mesos d'aquest estiu el tercer d'Europa amb més retards acumulats, amb més de 7.000 minuts, només per darrera dels dos aeroports d'Istanbul, la plantilla, que compta amb una setantena de controladors, ha hagut de fer front a l'increment de feina sense cap reforç. "Els avions que havien d'arribar a les tres de la nit ho feien dues o tres hores més tard i tots alhora el que ha obligat a allargar les jornades laborals", explica.El portaveu d'USCA a Catalunya creu que la situació actual només es normalitzarà amb la contractació de nous controladors i amb un redisseny de l'espai aeri que faci més operatiu l'actual sistema que està "totalment obsolet". Pel que fa a la contractació de nou personal, Garcia ha destacat que després de 10 anys, Aena ha convocat 100 noves places de controladors aeris, 39 de les quals ja s'està fent el procés selecció, que poden ajudar a millorar la situació.