Acord entre les grans discogràfiques i els editors per la música en línia

L'Associació Americana de la Indústria del Disc i l'Associació Nacional d'Editors Musicals han arribat a un acord de llicència sobre produccions musicals pels nous serveis de pagament per subscripció basats a Internet. Pressplay, impulsat per Sony Music i Universal Music, i Musicnet, de Bertelsmann (BMG), Warner Music i EMI, han establert les bases per fer respectar els drets de tots els sectors implicats en la seva futura activitat i els costarà 1 milió de dòlars en els dos primers anys. Però encara hi ha força interrogants per aclarir.
Acord entre les grans discogràfiques i els editors per la música en línia
1 MILIÓ DE DÒLARS, 182 milions de pessetes

Acord entre les grans discogràfiques i els editors per la música en línia

L'Associació Americana de la Indústria del Disc i l'Associació Nacional d'Editors Musicals han arribat a un acord de llicència sobre produccions musicals pels nous serveis de pagament per subscripció basats a Internet. Pressplay, impulsat per Sony Music i Universal Music, i Musicnet, de Bertelsmann (BMG), Warner Music i EMI, han establert les bases per fer respectar els drets de tots els sectors implicats en la seva futura activitat i els costarà 1 milió de dòlars en els dos primers anys. Però encara hi ha força interrogants per aclarir.
Despres de mesos de negociació, ahir al vespre l'Associació Americana de la Indústria del Disc (RIIA), que vetlla pels interesos de les grans companyies musicals, i l'Associació Nacional d'Editors Musicals (NMPA), que assegura els drets dels compositors i dels editors dels Estats Units, han arribat a un acord per una llicència que permeti la creació de serveis de pagament en la suscripció de música en línia. Les grans marques pagaran 1 milió de dòlars (182 milions de pessetes, 1.010.000 euros). Aquest acord dóna el tret de sortida a l'establiment de les dues grans plataformes musicals de pagament Pressplay, impulsada per Sony Music i Universal Music, i Musicnet, de Bertelsmann (BMG), Warner Music i EMI. Entre les dues controlen el 80% del mercat mundial de la música. El pacte entre la NMPA i la RIIA no aprofundeix en temes com la viabilitat dels sistemes de subscripció de música de pagament. Falta establir si les dues plataformes seran capaces d'oferir tota la música de les marques que representen, sobretot en els primers temps, o com se solucionarà l'assumpte de les còpies il·legals que puguin fer els abonats. També influirà en la rapidesa dels sistemes a l'accedir i al descarregar arxius. Fins i tot hi ha analistes que asseguren que això no és un tracte, sinó un pagament perquè la NMPA no porti als tribunals les empreses més poderoses membres de la RIIA i es pugui fer sense problemes la posada al mercat de Pessplay i Musicnet. De fet, no se sap quin paper hauran de tenir en un futur els editors musicals a Internet. La NMPA no representa tots els editors nord-americans; hi ha un 10% que no estarà dins d'aquest acord. La majoria de contractes artístics no especifiquen res sobre la distribució digital o la distribució digital de pagament. Les dues plataformes utilitzaran tecnologies pròpies i aliances estratègiques diferents, però totes dues volen començar a operar comercialment abans que acabi l'any. Probablement, Musicnet ho farà una mica abans.