Joves professionals difonen l'ús de les noves tecnologies amb blogs escrits en català

Aquest mitjà, com altres amb la mateixa vocació generalista, fa un esforç per explicar l'abast del canvi que les noves tecnologies provoquen, però internet posa les eines de la comunicació a l'abast de moltes persones expertes. Una conseqüència natural d'aquesta facilitat és que al país hi ha diversos blogs que difonen en català els esdeveniments i els recursos relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
Joves professionals difonen l'ús de les noves tecnologies amb blogs escrits en català
janquim

Joves professionals difonen l'ús de les noves tecnologies amb blogs escrits en català

Aquest mitjà, com altres amb la mateixa vocació generalista, fa un esforç per explicar l'abast del canvi que les noves tecnologies provoquen, però internet posa les eines de la comunicació a l'abast de moltes persones expertes. Una conseqüència natural d'aquesta facilitat és que al país hi ha diversos blogs que difonen en català els esdeveniments i els recursos relacionats amb les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).
Reputació amb la divulgació

Anna Codina és llicenciada en administració d'empreses i després d'una dècada a Barcelona, ha tornat a Girona per obrir una consultoria pròpia. Apassionada per les tecnologies de la informació i la comunicació, al gener de l'any passat va començar a escriure Betes i clicks, un blog de divulgació que presenta de manera comprensible i amena els recursos que internet ofereix.

Ha trobat el reconeixement d'un públic fidel que s'interessa per les seves explicacions però això no l'empeny cap a la professionalització. El blog, si de cas, l'ha ajudat a guanyar una certa reputació que li proporciona clients nous però no serà mai un producte per si mateix. De moment és una ocupació que resol des de casa, amb vistes al riu Onyar, però no descarta que un dia pugui escriure un llibre per passar a tinta impresa tot el que ara comparteix en textos digitals.

Si hagués de fer alguna comparació modesta amb els blogs de referència, escrits en anglès, Codina creu que el que ella fa s'inspira una mica en Mashable, un producte exitós i professionalitzat, mentre que Techcrunch podria ser un model per a Geeks.cat. Encara que es tracta d'una comparació gairebé impossible entre mitjans de comunicació digital que són d'èxit global i l'esforç modest de joves professionals catalans.

Extensió en vertical

Diversos col·laboradors, des de Centelles, Sant Cugat o Caldes de Montbui, actualitzen Geeks, un blog dedicat a les novetats tecnològiques. També va néixer, tot i que més recentment, com una acció voluntarista dels seus impulsors. Adrià Fontcuberta en va tenir la idea i de seguida va comptar amb la implicació de tres persones més. Jordi Rosell, un membre de l'equip inicial, és qui explica que s'han proposat la professionalització com a repte.

Ara com ara, tenen acords amb altres empreses que els permeten reduir les despeses d'allotjament o disseny, però creuen que l'èxit que han tingut els obre el camí cap a l'extensió vertical.

Es proposen obrir més blogs temàtics, a poc a poc, però no confien tant en els rendiments publicitaris que puguin obtenir com en la repercussió que la seva activitat de comunicació pugui tenir en altres terrenys.

El sistema de xarxa vertical que pretenen estendre és el que ja tenen a Estol.cat, una iniciativa que s'ha emprès des del despatx d'un autònom de Cardedeu. El seu blog Bits catalans és el veterà d'aquests tres blogs tecnològics i intenta atendre convocatòries i avaluar novetats. Jordi Serra, que n'és el creador, també aposta per una lenta professionalització, però en el seu cas ha optat per establir un acord amb un mitjà de comunicació estrictament digital. A canvi de les "visites" que el blog genera espera ampliar la seva visibilitat.

Oferta multimèdia

A banda d'aquests tres productes de comunicació n'hi ha molts d'altres, sovint de caràcter més personal, perquè internet afavoreix la possibilitat d'emetre missatges sobre qualsevol temàtica. Però trobar el reconeixement d'un cert públic és més complicat i tots tres ho estan aconseguint.

Amb un grau superior d'especialització, també han trobat un espai dos blogs enfocats als usuaris de productes Apple. Han tingut l'avantatge d'adreçar-se a una comunitat fidel que els ha donat suport. Des del Blog d'Apple en català, per exemple, es va oferir la descàrrega d'una versió catalana per a iPhone, abans que l'empresa nord-americana decidís afegir aquest idioma en la darrera versió, que tot i les dificultats de descàrrega va rondar les quatre mil.

Miquel Labòria va començar fa quatre anys, no té cap intenció de buscar una sortida professional perquè aquest afany de divulgació és un entreteniment que el distreu de la seva feina com a programador a Terrassa. S'hi va posar perquè es va adonar que no trobava la informació que volia. Posats a buscar-la va optar per compartir-la. Mantenen el blog entre tres persones tot i que compten amb col·laboradors ocasionals, sempre voluntaris. Una trentena de persones hi han escrit.

A Mossegalapoma també van començar amb la pretensió d'adreçar-se als usuaris de Mac, però d'això ja en fa quatre anys i ara mateix han ampliat la seva mirada cap a l'entorn tecnològic en general. A més, cada quinze dies produeixen podcasts que inclouen una conversa amb polítics, escriptors o músics sobre el seu ús de les noves eines. Com explica el barceloní Tomàs Manzanares, amb experiència en la informàtica de la salut i actualment dedicat a la formació, no tenen cap intenció de professionalitzar l'activitat tot i que tenen el patrocini d'una universitat que els permet cobrir les despeses.

Les oportunitats d'internet

Hi ha diversos trets comuns en totes aquestes iniciatives que val la pena atendre: són joves professionals que ronden la trentena, saben que tenen un mercat més petit però han triat el català com a llengua d'expressió i fan servir les eines d'internet per generar una economia que es basa en la reputació digital. Són l'avantguarda d'una altra forma de comunicar que només és possible gràcies a internet i que en els pròxims anys serà l'escletxa per on passin els nous emprenedors.

Una prova és que aquests blogs d'inici més modest conviuen amb els productes associats a mitjans de comunicació de gran abast, entre un públic que vol comprendre l'abast del canvi tecnològic i s'interessa cada vegada més per aquestes qüestions. Al domini de TV3, per exemple, es publica Vida digital, que escriu el periodista Jaume Pla, i el 3cat24 allotja dos blogs més centrats en diversos aspectes d'aquesta temàtica: Bitologies, de Benjamí Villoslada i Espai internet, guanyador en l'apartat de tecnologia de l'última edició dels Premis Blocs Catalunya.