Un 2023 de sèries en català, en qualsevol moment i lloc

Aquest 2023, es farà una aposta per les sèries en català. A través de la televisió en línia i de la plataforma 3alacarta, TV3 estrenarà 30 sèries: 8 de producció pròpia i 22 d'aliena per a una ciutadania connectada als continguts en català de qualitat, en qualsevol moment i lloc.

Per primer cop, sèries internacionals de renom com "Borgen", "Babylon Berlin" i "L'amica geniale" es podran veure en català, entre moltes altres.

Avui en una trobada informal amb la premsa a les instal·lacions de TV3 s'ha parlat de l'aposta de TV3 i de la plataforma digital 3alacarta per les sèries durant aquest 2023. En la trobada s'ha comptat amb l'assistència de la presidenta de la CCMA, Rosa Romà; el director de TV3, Sigfrid Gras; la directora d'Innovació, Recerca i Estratègia Digital, Cristina Villà, i el cap de Ficció i Cinema de TV3, Oriol Sala-Patau. 

La presidenta de la CCMA, Rosa Romà, ha explicat que aquest 2023 es farà una aposta per les sèries en català. "Uns continguts, les sèries, que són un dels formats de més èxit avui en dia. Volem oferir a la ciutadania sèries de qualitat i en català allà on vol consumir-les. Sèries de producció pròpia i sèries internacionals de qualitat, i que per primera vegada es podran veure en català", ha explicat la presidenta de la CCMA. Per això es comptarà amb un catàleg que no només aposta per la qualitat sinó també per la quantitat amb 8 sèries de producció pròpia i 22 sèries d'aliena, en total 30 sèries en català per al 2023.  

"Volem tenir una ciutadania connectada als continguts en català de qualitat, en qualsevol moment i lloc." Es vol esdevenir una "plataforma de continguts de referència en català" per a la ciutadania. Un pas important que és necessari per adaptar-se als nous hàbits de l'espectador que ja no veu només la televisió en línia, sinó que consumeix sèries on vol i en el moment que li ve de gust amb les OTT. El 2023 es considera un "any de transició" per una aposta que s'ha d'incrementar encara més durant el 2024. 

Amb el retrocés de la llengua, "només TV3 pot fer una aposta pel consum de continguts en català", convertir-se en "un agent actiu d'impuls de la llengua", i per això s'han buscat noves formes de producció i de distribució 

Hi ha "una aposta clara i estratègica en el sistema de distribució" posant el focus en la televisió en línia però també per arribar a un públic més ampli a través de la plataforma del 3alacarta, adaptant-se als nous hàbits de consum. Es vol "continuar sent líders pel que fa al canal lineal de TV3 però també arribar a altres públics que consumeixen a través d'internet" perquè "TV3 ha de ser present on hi ha l'audiència". 

Aquesta aposta és possible gràcies a noves fórmules de col·laboració amb el sector.  "Venim d'un model de producció 100% de TV3", ha explicat el director de TV3, Sigfrid Gras. "La inestabilitat econòmica i els augments dels costos de producció han fet necessari buscar noves aliances i col·laboracions, perquè la ficció en català o la fem nosaltres o no la fa ningú." 

Una nova política de cooperació permet afrontar produccions més ambicioses capaces de competir amb l'enorme l'oferta disponible.En aquest sentit s'han augmentat els partners i els diferents models de col·laboració i finançament per tal d'augmentar els productes. De les 8 sèries de producció pròpia n'hi ha 3 amb altres plataformes com Amazon Prime, 3 amb televisions de parla catalana com són IB3 i À Punt, 1 de producció pròpia total i 1 com a coproductors. 

És clau que la CCMA sigui motor del sector audiovisual promovent els continguts en català i buscant sinergies per augmentar la seva producció. "No ens tanquem com a TV3 i CCMA, sinó que ens obrim a plataformes i altres operadors." La idea fonamental, ha afegit Gras, és "tenir moltes produccions en marxa, fomentar el català i portar-lo al món" gràcies a totes aquestes noves aliances. 

El cap de Ficció i Cinema de TV3, Oriol Sala-Patau ha entrat en detall de les diferents produccions: "Bojos per Molière" que porta el talent d'Héctor Lozano, el creador de "Merlí", i s'estrenarà aquest gener; "Cites Barcelona", una sèrie sorgida amb l'aliança amb Amazon Prime de la mà de Filmax; "La mirada de la Fiona", de joves que sobreviuen a èpoques difícils, i l'aposta per una productora petita com és Yumagic: "Els hereus de la Terra", la continuació de "La catedral del mar" i "Operació marea negra",  dirigida per Daniel Calparsoro i protagonitzada per l'actor Álex González.

Sala-Patau també ha parlat de tres sèries que són producte de la col·laboració amb IB3 i À Punt: "Per una banda, "Mòpies", una ciència-ficció de factura impecable. Una "Stranger things" a la catalana que es reserva l'estrena en digital per al SX3. Per l'altra, "Sicília sense morts", un thriller polític adreçat a públic adult, i "Llim", un drama social al voltant de la crisi econòmica del 2008." Drames històrics, policials, ciència-ficció, thrillers polítics són algunes de les temàtiques de totes les noves produccions que estan dirigides a un públic ampli i divers. 

A més hi ha aquestes 22 sèries d'aliena, de les quals se n'han destacat 7 en especial. Sèries importants, pesos pesants que es podran veure ara, en català i de manera gratuïta, com són la gran "Borgen"; una altra sèrie de prestigi com és "Babylon Berlin" o l'adaptació de la novel·la d'Elena Ferrante "L'amica geniale".  

S'hi han de sumar: "La mansió Beecham", una sèrie elegant, de luxe, tipus culebrot; la minisèrie "Hotel Europa", el decorat perfecte per rebre hostes importants com Chaplin o Eisenhower; "Roots", l'adaptació de la mítica "Raíces" i, finalment, "Miss Scarlet & the Duke", una sèrie d'investigació en època victoriana molt elegant. 

Tot plegat, ha acabat Sala-Patau, suposa "un salt qualitatiu i de volum. I totes aquestes estrenes són només un primer pas". Hi ha 11 produccions, moltes de sorgides de la crida de sèries, que estan en fase de preproducció i que podrien veure la llum el 2024.  

La directora d'Innovació, Recerca i Estratègia Digital, Cristina Villà, ha explicat que "el consum es desplaça a les plataformes de streaming, i per això cal un augment del catàleg i un augment dels drets digitals". S'està fent "una aposta per millorar les eines d'emissió en digital i s'està treballant per aconseguir una millor plataforma OTT per a la distribució dels continguts digitals. Tot això per arribar al màxim d'espectadors". 

La clau és "produir continguts en català de qualitat per arribar al màxim de gent possible i aprofitar totes les finestres, les pròpies i les alienes, per a la seva distribució". 

#Un2023deSèriesTV3 

Anar al contingut