Xavier López, director de l'Octavio Paz, repassa la seva trajectòria i la seva passió per l'escola en un llibre

Actualitzat

ACN Barcelona.-Xavier López, director de l'escola Octavio Paz de Barcelona, fa un repàs de la seva trajectòria i de la seva passió per l'escola al llibre 'Mestres d'un mestre', publicat per Columna, que l'autor ha definit com "una calaixera de sensacions, emocions i aprenentatges de 40 anys que ha posat en ordre". En roda de premsa, López ha assegurat que l'objectiu del llibre no és donar receptes, sinó obrir preguntes a futurs mestres que estan a les facultats i a famílies. "Puc ajudar a les famílies a reflexionar a saber quin és el seu rol", ha indicat. "M'agradaria que fos d'inspiració i d'ajuda", ha apuntat. Ha desgranat que els "quatre pilars" del llibre són la família, l'entorn, la importància de les amistats i la mirada educativa.

López ha explicat a l'inici de la roda de premsa que no havia imaginat que mai que hauria de convertir en paraules la seva trajectòria. Ha definit el llibre com "una calaixera de sensacions, emocions i aprenentatges que ha posat en ordre. Tirar enrere al llarg de 40 anys ha estat un exercici de recuperar aquella memòria d'itinerari personal i trajectòria professional". López ha apuntat que és mestre i que des de petit volia ser mestre o periodista. "Els llibres de text deia que volia ser mestre i l'exercici de recuperar la memòria m'ha ajudat a dibuixar en paraules la nostra missió d'ajudar a dibuixar el camí de vida dels nostres infants". El mestre ha definit els "quatre pilars" del llibre que són: la família; l'entorn, que "és molt important quan es parla d'educació"; la importància de les amistats i la mirada educativa. "He tingut la sort de petit que anava de colònies, de ser monitor de lleure, de ser formador de futurs monitors a la Pere Tarrés". El director de l'Octavio Paz destaca que hi ha dues paraules que es van repetint en tot el llibre que són "acompanyament" i "escoltar". Aquestes, ha dit, són dues de les habilitats que han de tenir els mestres que és acompanyar i escoltar. Ha assegurat que ser mestre és "una de les feines més boniques i difícils, no tothom pot ser docent i mestre. Hem de tenir passió i curiositat". Ha admès que la majoria de mestres no són així, però ha explicat que n'hi ha que han escollit ser-ho per la facilitat d'accés.Entre altres propostes, López ha destacat la importància que la universitat "trepitgi l'escola i que les escoles puguin trucar als experts per assessorar-se. Aquests dos mons estan molt distants i s'ha de reflexionar que estiguin més junts".Pel que fa el confinament, ha dit que la pandèmia ha obert l'oportunitat a l'escola d'aprendre aspectes nous: "Ens ha ajudat a posar en valor projectes educatius de mirada globalitzada, ha posat en valor la unió entre famílies i mestres i a tenir la concepció de que l'escola som tots".L'autor Xavier López i Ortín (Vimbodí i Poblet, 1980) entén que la comunitat educativa té un paper protagonista de produir canvis respectant la creativitat, l'ajuda mútua i les emocions. Actualment està al capdavant de l'equip humà de l'escola Octavio Paz de Barcelona. Abans d'arribar a la direcció d'aquesta escola va ser cap d'estudis durant cinc anys de l'escola Miquel Bleach de Barcelona. És diplomat i graduat en Educació Primària, màster oficial en Recerca en Didàctica, Formació i Avaluació Educativa i postgrau en Direccions de Centres Educatius. Col·labora amb la Fundació Carulla, la Fundació Bofill, EduCaixa, la Fundació Pere Tarrés i la Universitat de Barcelona i és membre del jurat dels Premis Baldiri Reixac (2020 i 2021). L'escola Octavio Paz ha rebut nombrosos premis i reconeixements durant la seva direcció.

Anar al contingut