A l'Institut de Minnechaug a Massachusset fa un any i mig que no poden apagar els llums (Wikimedia Commons/John Phelan)

Un any i mig amb 7.000 llums encesos dia i nit: un institut dels EUA no els pot apagar

Un sistema informàtic obsolet que controla la il·luminació, la pandèmia i la crisi dels subministraments, entre el cúmul de despropòsits que han impedit arreglar-ho

Judith Casaprima Sagués

Es fa difícil explicar per què un institut de Wilbraham, a Massachussets, fa un any i mig que no pot apagar els llums de l'edifici. Un cúmul de despropòsits han fet impossible una cosa aparentment tan simple com tancar un interruptor o tallar un cable.  

Amb 1.200 alumnes, l'escola de secundària de Minnechaug és als afores de Springfield des del 1959. El 2012 es van reconstruir i ampliar les instal·lacions i es va instal·lar un sistema d'estalvi elèctric que ajustava automàticament els llums a les necessitats de cada moment i espai.

El 24 d'agost del 2021, una apagada elèctrica va desconfigurar el programa informàtic del sistema de llums i, per defecte, van quedar encesos en la seva màxima intensitat​ les 24 hores. Des de llavors, 7.000 llums cremen dia i nit.

Els tècnics no van ser capaços de restablir el sistema i sembla que ningú havia previst la possibilitat de passar a un sistema manual. Va ser llavors quan va començar a buscar una solució que a hores d'ara encara no ha arribat, tot i que confien solucionar-ho aquest mes de febrer.


"Què passa amb els llums?"

El primer que van fer Aaron Osborne, el superintendent adjunt de finances del districte escolar, i el superintendent de l'escola, John Provost, van intentar posar-se en contacte amb l'instal·lador original. L'empresa 5th Light ja no existia, havia passat per diverses mans i ara es deia Reflex Lighting. Aquests no tenien el programari original i va trigar diverses setmanes a trobar algú familiaritzat amb el sistema.

En un article publicat al diari digital de l'institut, una estudiant de 16 anys, es preguntava "Què passa amb els llums?". Va ser així com el problema va transcendir a les autoritats municipals i van arribar moltes queixes de veïns preocupats per la factura.

Per sort, els llums LED i els fluorescents de baix consum de l'edifici han reduït els costos energètics.

"Culpeu-ne la pandèmia i els problemes de la cadena de subministrament", diu  Osborne, "hem fet tot el possible per resoldre aquest problema".

El malbaratament elèctric "està costant milers de dòlars al mes als contribuents", deia Osborne en una carta adreçada a les autoritats de Wilbraham, i "projecta una mala imatge, en un moment en què moltes famílies tenen dificultats per afrontar els seus propis costos energètics".

A l'article, del novembre del 2021, el director d'instal·lacions del districte escolar, Edward Cenedella, explicava que el programa ja havia fallat altres vegades fins que es va espatllar del tot. "El programari és propietat de l'antiga empresa i no ens el van donar".

"No hi ha cap manera manual de controlar els llums que no sigui una sèrie d'interruptors que només poden apagar seccions senceres."


Alguns professors treien bombetes de les aules i el personal de l'edifici tancava interruptor que no estaven connectats al sistema principal."Estem investigant alternatives, hem de provar alguna cosa perquè ens han deixat penjats", deia Cenedella a l'entrevista del 2021. L'article confiava que el febrer següent, el problema s'hauria solucionat.
 

Alternatives que no funcionen 

En un primer moment, l'empresa Reflex Lighting els va presentar un pressupost d'1,2 milions de dòlars per substituir tot el sistema.

Es va optar per estudiar primer altres possibilitats, com fer un pont amb el programa per anul·lar el sistema predeterminat o bé instal·lar temporitzadors o simplement interruptors. Però, quan això "va resultar inviable", i "no vam tenir més remei que tornar a Reflex Lighting", va dir Osborne. 
 

Un any de retard: pandèmia i peces de la Xina

El novembre del 2021 es van demanar les peces necessàries, i se suposava que els treballs de substitució del servidor, els taulers de control d'il·luminació i el maquinari començarien el mes de febrer. Però les peces no van arribar fins al març, i la resta de material ha trigat un any.

I és que les peces es fabriquen a la Xina i la pandèmia va aturar la producció de molts components per falta de matèries primeres. A més, amb els ports xinesos tancats i la crisi del sistema de distribució als Estats Units, els subministraments no van arribar per poder començar la reparació del sistema a l'estiu. 

Es van tornar a demanar el material pendent. Ara, la nova data de lliurament era l'octubre del 2022. Hi havia l'esperança que es pogués arreglar aprofitant les vacances de Nadal. L'escepticisme d'Osborne es va complir: tampoc van arribar.

Finalment, Paul Mustone, president del Reflex Lighting Group, ha anunciat que les peces que necessiten per substituir el sistema a l'escola han arribat finalment de la fàbrica de la Xina i que esperen fer la instal·lació durant les vacances de febrer.

El pressupost és ara més barat, lluny d'1,2 milions, "ara el cost real d'arreglar el sistema substituint els panells d'il·luminació i el servidor, mentre s'actualitza el programari, serà d'entre 75.000 i 80.000 dòlars", ha anunciat Osborne aquest dilluns.

"I sí, aquest cop hi haurà un interruptor d'anul·lació remota perquè això no torni a passar", ha dit Mustone.

ARXIVAT A:
Estats UnitsEnergia
Anar al contingut