Els primers lectors s'han instal·lat a les línies V3 i 46 (ACN/ Marta Casado Pla)

TMB prova el sistema per comprar el bitllet senzill amb targeta al mateix autobús

De moment només es pot pagar amb targeta a les línies V3 i 46 però el sistema s'anirà implantant, els pròxims mesos, a tots els autobusos de Barcelona

Virgínia Arqué Nueno

Ja es pot comprar el bitllet senzill de bus amb targeta bancària, a bord de l'autobús, en dues línies de la Xarxa Metropolitana de Transports de Barcelona, a partir d'aquest mateix divendres. En concret, a les línies V3 (Zona Franca-Can Carelleu) i 46 (Aeroport-Plaça Espanya).

Per pagar, només cal apropar la targeta a l'aparell lector, situat al costat del conductor de l'autobús. El dispositiu admet targetes de dèbil o crèdit de qualsevol entitat i també dispositius mòbils integrats, com telèfons o rellotges intel·ligents, només acostant-los al lector.

Es pot pagar amb targeta de crèdit o dèbit i amb sistemes integrats al mòbil (TMB) (TMB)

Les dues línies fan de prova pilot, però el sistema s'estendrà a la resta de línies de la xarxa d'autobusos de Barcelona en sis mesos. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), impulsors del projecte, confien que al novembre ja estigui instal·lat a tots els autobusos (més d'un miler) que operen a la ciutat.

Aquest nou sistema de pagament complementa el pagament amb mòbil, que ja és possible des del juny de l'any passat. El sistema electrònic implementat fa un any permet comprar el  bitllet senzill (que actualment val 2,40 euros) amb el telèfon mòbil a través de la TMB App, i la validació amb els codis QR col·locats a l'interior dels autobusos, una solució desenvolupada durant el confinament.

El pagament en metàl·lic a bord dels vehicles està prohibit des de l'inici de la pandèmia, per raons sanitàries.

Només per al bitllet senzill

De moment només s'hi podrà comprar el bitllet senzill, que és unipersonal, no integrat i d'un sol ús (no permet fer transbordaments). 

La mesura  busca, segons TMB, donar facilitats a les persones que no són usuàries habituals d'aquest transport i solen fer ús del bitllet senzill (un 2% de les validacions a la xarxa de TMB).  També als usuaris estrangers, que podran accedir als autobusos amb les seves pròpies targetes sense haver de fer gestions prèvies (el dispositiu accepta targetes de crèdit emeses per qualsevol banc del món).

El projecte ha comportat una inversió total d'1,4 milions d'euros.

El nou sistema s'afegeix al pagament amb mòbil instaurat fa un any (ACN/Jordi Bataller)


Les parades, més breus

La venda manual de bitllets a bord dels autobusos va quedar suspesa amb motiu de les mesures de prevenció de contagis a l'inici de l'emergència sanitària, per evitar la proximitat entre conductors i passatgers. Amb el desconfinament, un cop equipats els autobusos amb mampares de separació, els conductors tornen a fer atenció als usuaris però no venen bitllets, perquè no hagin de manipular efectiu ni entregar bitllets físics. La mesura també ha permès reduir els temps que duren les parades, en estalviar aquest servei als conductors.

La implantació d'aquest sistema és un pas més en la transformació tecnològica impulsada per l'ATM i que inclou la implantació de la T-Mobilitat, la futura targeta recarregable amb xip i tecnologia "contactless", que es podria començar a provar a finals de juny i implantar-se al gener del 2022, segons va informar el conseller de Territori en funcions, Damià Calvet, a principis d'aquest mes, durant la presentació dels nous trens que Ferrocarrils de la Generalitat ha comprat per reforçar la línia del Vallès.

La T-Mobilitat, que porta anys de retard, ha de permetre pagar segons el recorregut i el nombre de viatges que es facin.

ARXIVAT A:
Mobilitat
Anar al contingut